Platform Social Business

17 tips voor een succesvolle crowdfunding campagne

Posted In Crowdfunding &-sourcing, PSB - Door Antal de Waij op woensdag, juni 4th, 2014 With No Comments »
Share Button

PSB_label_crowdfundingCrowdfunding als financieringsmethode is sterk in opkomst, dat weten lezers van Platform Social Business wel, maar wat zijn nu de tips en trucs om een crowdfunding campagne tot een succes te maken? Een campagne draait vooral om een goede voorbereiding en een zorgvuldige opbouw van je community. Daarnaast is het van belang duidelijk en zeer transparant te zijn, maar ook de vorm waarin je jouw project presenteert kan van doorslaggevend belang zijn. Kortom de weg naar een succesvolle campagne ligt vol valkuilen. We deden ‘een rondje langs de velden’ en tekenden de volgende adviezen op.

 1. Welk probleem los je precies op? Veel mensen hebben een leuk of goed idee. Maar het verschil tussen leuke/goede en excellente ideeën waar iedereen zich achter schaart, is vaak of mensen jouw idee als ‘need-to-have’ of als ‘nice-to-have’ ervaren.

 2. Leg je bedoelingen glashelder uit. Voor de verkoop van je idee moet je veel mensen mobiliseren met een heldere en duidelijk boodschap. Denk dus goed na over de positionering van je idee. Breng die kernboodschap eenduidig en aansprekend over. Heb je vijf minuten nodig om je idee uit te leggen? Dan is je kernboodschap niet goed. Hanteer voor jezelf een richtlijn van 140 karakters of 15 seconden. Dan moet het wel duidelijk zijn.

 3. Wees concreet: geef aan wat je precies wilt financieren. Veel crowdsourcing campagnes redden het niet doordat onvoldoende wordt aangegeven waarvoor het geld precies bedoeld is. Zeg dus niet: ‘we gaan met het geld de productie starten’ maar ‘het opgehaalde geld investeren we in machine xyz zodat we jouw product kunnen produceren’.

 4. Doelbesteding. Welk bedrag wil je precies ophalen? Geef hierin duidelijkheid. Bereken vooraf dat het totaal van elke bijdrage uiteindelijk leidt tot de het doelbedrag. De individuele bijdragen van mensen stijgen tot nu toe elk jaar. Check daarom wat gebruikelijk is in jouw segment. Vaak worden bedragen gesegmenteerd. Hou rekening met kleine (micro)bijdragen en grote bijdragen.

 5. Zorg voor transparantie. Mensen die in jouw project investeren zoeken zekerheid. Eén van de manieren om zekerheden te bieden is door transparant te werken. Wees daarom duidelijk in planningen, je business case en draag zorg voor een degelijke bewijsvoering dat je het geld goed gaat besteden, door bijvoorbeeld je business case als download beschikbaar te stellen.

 6. WIIFM factor. De ‘whats in it for me’-factor is belangrijk. Wat geef je terug als iemand een donatie doet? Kortom het aanbod dat je iemand doet is relevant. Geef helder aan, bijvoorbeeld in een begeleidende video en tekst, wat een donateur precies te wachten staat. Krijgt hij/zij het product? Gaat het om een lening, zo ja; wat is dan de rente?

 7. Maak het persoonlijk. Crowdfunding campagnes die niet persoonlijk zijn slagen vaak niet. Mensen willen andere mensen helpen. Dat geldt zeker voor donateurs. Kortom, laat zien wie je bent, waarom je doet wat je doet en laat zien dat je dat met passie en beleid doet. Dat schept vertrouwen.

 8. Bereid scenario’s voor. Je crowdfunding lijkt de start van iets moois. Niets is minder waar. De planning en voorbereiding zijn minstens zo belangrijk. Plan communicatiemomenten van te voren. Bedenk vooraf scenario’s. Wat ga je doen als de eerste drie dagen niet volgens plan verlopen? Wat ga je doen als er alleen maar kleine donaties binnenkomen? Wees voorbereid.

 9. Plan je communicatiemomenten zorgvuldig. Potentiële donateurs doorlopen een oriëntatie cyclus. Het is zaak effectief met ze te communiceren. Begin daarom met een awareness campagne en volg elke inschrijving bijvoorbeeld persoonlijk op door middel van e-mail. Ook de voortgang van je project kun je als communicatiemoment gebruiken. Bestaande donateurs kunnen worden verzameld in een community. Hou er rekening mee dat het effectiever is wanneer je de communicatie persoonlijk houdt.

10. Segmenteer je crowd. 

a) De crowd bestaat uit verschillende segmenten die elke een andere benadering hebben.

b) Je naasten: dit zijn de mensen die je persoonlijk kent. Vrienden, familie, kennissen, relaties. Wanneer je hen vroegtijdig op de hoogte stelt van je campagne zullen enkele je zeker helpen.

c) Je netwerk: alle mensen die je kent via bijvoorbeeld vroegere zakelijke relaties. Denk hierbij aan je LinkedIn netwerk of andere zakelijke relaties.

d) Influencials: dit zijn de mensen die binnen een community in staat zijn jouw boodschap door te vertellen. Het zijn mensen die vaak autoriteit zijn binnen het domein waarin jij je project start. Benader ze vroegtijdig en stel ze op de hoogte van je plannen.

e) Organisaties: denk hierbij aan bedrijven, branche organisaties, netwerken die jouw idee kunnen omarmen of kunnen helpen.

f) Financiers: dit zijn mensen of investeerders die een substantiële bijdrage kunnen leveren aan jouw project.

g) Media: journalisten, bloggers, vaktijdschriften, TV, radio. Bedenk dat jouw campagne vernieuwend is en dus nieuwswaarde heeft.

11. Niet alleen inhoud maar ook vorm. Jij weet alles van je product of dienst, maar weet je ook iets van communicatie? Niet alleen het nut en noodzaak van jouw idee zijn belangrijk, maar ook de wijze waarop je dat vertelt. Heb je veel foto’s, dan werkt video wellicht nog beter. En kun je in een video de aandacht ook een minuut lang vast houden?  De vorm van je boodschap is zeker de helft van je succes. Besteed er aandacht aan en betrek een professional die kritisch kan zijn over de wijze waarop je jouw project over het voetlicht wil brengen.

12. Wees overtuigd van jezelf. Duik vol overtuiging in het project en focus op de zaken die gedaan moeten worden. Wanneer je denkt dat je een crowdfunding campagne erbij kunt doen: Accepteer dat je er vol voor moet gaan en besteed zoveel mogelijk tijd aan het project. Het is je toekomst.

13. Test je campagne vooraf. Voordat je je campagne upload op een crowdfundingwebsite, test deze eerst even uit. Gebruik mensen in je omgeving die kritisch durven te zijn. Komt de boodschap over? Blijven geen vragen hangen? Krijgen mensen zin om mee te doen wanneer ze jouw campagne zien? Testen, testen en testen is het devies, grote ondernemingen doen dat ook en dat is niet voor niks.

14. Bedenk een tussentijdse campagne. Houd er rekening mee dat de campagne zoals je die voor ogen hebt niet precies verloopt zoals je die hebt bedacht. Hou daarom een tussentijdse campagne achter de hand zodat je jouw project nogmaals een boost kunt geven. Zet de campagne in op ongeveer de helft van je campagne. Zo heb je telkens iets nieuws te vertellen.

15. Vraag actief om een bijdrage. Veel mensen kijken naar een crowdfunding campagne en houden de voortgang bij zonder zelf ooit een bijdrage te doen. Vraag mensen die jouw bijvoorbeeld volgen op Twitter of Facebook actief om een bijdrage. De essentie van de campagne is immers om geld te vragen, schaam je daarom niet, mensen zullen het leuk vinden.

16. Stel voorwaarden aan deelname. Denk vooraf na onder welke voorwaarden je financiering van je idee accepteert. Leveren mensen een bijdrage aan jouw eigen vermogen of accepteer je vreemd vermogen in je onderneming. En binnen welke termijn mogen aandeelhouders hun aandelen verhandelen? En heb jij als project/bedrijfseigenaar het recht van eerste koop? Allemaal zaken om vooraf goed over na te denken.

17. Kies het platform dat bij je past. Er zijn heel erg veel crowdfunding platformen. Algemene, maar ook branchespecifieke, ook wel verticals genoemd. Kies een platform dat bij jouw idee het beste past. Zoek een vertical op als die in jouw brancheactief is. Heb jij tips, laat het weten en laat een comment achter op dit blog.

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>