Platform Social Business

2014: 110 miljoen online aankopen in Nederland

Posted In PSB, Social Commerce - Door Redactie op woensdag, september 24th, 2014 With No Comments »
Share Button

201040923 Online aankopen - GfkNederlandse consumenten hebben ruim 53 miljoen online aankopen gedaan in de eerste helft van 2014. De verwachting is dat er in heel 2014 110 miljoen aankopen gedaan worden. De totale waarde van de online aankopen in het eerste half jaar van 2014 bedroeg € 6,58 miljard. Hiermee is de online markt verantwoordelijk voor 18% van de bestedingen in Nederland. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek dat in opdracht van Thuiswinkel.org is uitgevoerd.

Online bestedingen blijven groeien
In het eerste half jaar van 2014 is een groei in online bestedingen gerealiseerd van bijna 6% ten opzichte van het eerste half jaar van 2013. Een forse stijging van de online bestedingen aan producten (+17%) ligt aan deze groei ten grondslag. De online bestedingen aan diensten zijn echter gedaald met 3%, wat veroorzaakt wordt door een terugloop in de online bestedingen aan nieuw afgesloten verzekeringen. Naar verwachting zullen de totale online bestedingen in 2014 uitkomen op € 13,5 miljard, wat neerkomt op een groei van 6% ten opzichte van 2013. In aankopen wordt de verwachte groei hoger ingeschat, namelijk op 8%. Met deze groei zal het totaal aantal online aankopen in 2014 uitkomen op 110 miljoen.

34% koopt mobiel
Nederland kent in het eerste half jaar van 2014 11,76 miljoen online kopers. Dit houdt in dat 85% van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder in het eerste half jaar minimaal één online aankoop heeft gedaan. Nederland telt in het eerste half jaar 4 miljoen mobiele kopers, wat neerkomt op 34% van alle online kopers.
De tablet is het meest gebruikte mobiele apparaat om online aankopen mee te doen. Van alle online kopers heeft 25% hun tablet (wel eens) gebruikt voor een online aankoop. 15% van de Nederlanders heeft in het eerste half jaar van 2014 hun smartphone gebruikt voor het doen van een online aankoop.
Dat de tablet aan terrein lijkt te winnen, blijkt uit het percentage van de online bestedingen die via de tablet worden gedaan. In online bestedingen stijgt het aandeel van de tablet van 8% in het eerste kwartaal naar 10% in het tweede kwartaal. Niet alleen het aantal online aankopen via de tablet neemt toe, maar ook het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop via de tablet.

Bron

About Redactie

About -

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>