Platform Social Business

3 kenmerken van disruptieve platformen

Share Button

Disruptive-Marketing-Conversion-OptimizationErnesto Spruyt van Mobbr ontleedt disruptieve modellen. Allereerst is het zo dat het allemaal platformen zijn, verzamelplaatsen van vraag en aanbod op het web. Altijd bereikbaar en up-to-date.

Daarnaast hebben succesvolle platformen zoals Airbnb en Uber andere kenmerken met elkaar gemeen om echt disruptief te kunnen zijn:

  1. Ze crowdsourcen capaciteit, zoals mobiliteit, woonruimte, kennis, geld, etc.
  2. De platformen opereren in markten waar sprake is van een asynchrone communicatie tussen vraag en aanbod. Als voorbeeld dient de automobiliteit, waarbij veel mensen in de file staan, zonder dat er sprake is van afstamming in vraag en aanbod.
  3. De platformen vormen een zelfsturend mechanisme dat zich niet van bovenaf laat besturen.

Ik zou er nog een 4e aan toe willen voegen; succesvolle platformen weten overcapaciteit te ontsluiten.

Het volledige artikel vind je hier.

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>