Platform Social Business

5 tips om in een jaar een miljoenenbedrijf neer te zetten

Posted In Deeleconomie, Platforms & Software & Data, PSB - Door Antal de Waij op dinsdag, december 9th, 2014 With No Comments »
Share Button

0e7ce98Velen dromen er van, weinigen maken het waar. Toch berust het welslagen niet op geluk. Als je deze 5 guidelines in het oog houdt bij je start-up, zijn 5 belangrijke succesfactoren in ieder geval geborgd:

1 start in een groeimarkt.

Nu het zoveelste online webwinkeltje van kinderkleren beginnen is niet een garantie voor succes. Er zijn er al zoveel, het aantal geboorten stagneert en je voegt weinig meer toe aan het uitpuilende aanbod. Nee, lanceer je start-up in een markt waar nog echte groei in zit.

2 heb je verdienmodel vanaf dag 1 helder voor ogen.

Hoe ga je je geld verdienen? Is dat realistisch? Er zijn teveel initiatieven waarbij die definitie niet op voorhand is gemaakt. Het ontbreken van de ‘monetisation’ blijft de start-up hinderen. Lichtend voorbeeld is Twitter.

3 huur de besten in.

Het gaat je niet lukken boven de massa uit te stijgen met inhuren van de middelmaat. Hier moet je durven te investeren in kwaliteit.

4 wees de beste in de business.

Een groeimarkt heb je nooit alleen. Al snel springen anderen in het gat. Je kunt je alleen onderscheiden op kwaliteit om snel een groot aandeel te kunnen winnen. De manier waarop je klanten over jouw product praten, is maatgevend. Als de reviews lauw zijn, moet je beter je best doen.

5 vergaar data als een dolle.

Data is goud waard, zeker waar slimme combinaties worden gemaakt die uniek zijn. Amazon is hier een goed voorbeeld van en, meer recent, Uber.

 

Bron

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>