Platform Social Business

5 tips voor communitymanagers

Posted In Communitymanagement, PSB - Door Antal de Waij op vrijdag, januari 30th, 2015 With No Comments »
Share Button

Community ManagersDe rol van community managers verandert continu. Vaak is de rol van Evangelist er nog een die past wanneer een onderneming de eerste stappen zet op het gebied van het ontwikkelen van een community. Meer ervaren community managers zijn bezig met acties, moderatie en groeiactiviteiten. Voor hen wordt de uitkomst van community management activiteiten steeds beter voorspelbaar. En toch verandert het vak telkens weer in hoog tempo. Steeds andere tools om nóg beter, sneller en gemakkelijker te communiceren, content te creëren, te monitoren maar ook de meetbaarheid van engagement neemt gelukkig toe. Maar wil je je community laten groeien, houd dan rekening met de volgende 5 tips.

Delegeer naar je top bijdragers

Veel tijd wordt besteed aan het ontwikkelen van relaties om mensen een actieve bijdrage te laten doen. Geef de mensen die heel actief bijdragen aan jouw community een mandaat. Ontwikkel hiervoor een ‘moderator programma’ dat ze leert op welke wijze je actief kunt zijn. Laat deze bijdragers hun ideeën voor de community uitvoeren en geef ze invloed. Je community zal er van bloeien en er sterker door worden. Het geven van een mandaat om binnen de door jou als community manager gestelde verwachtingen te werken, trekt je community naar een nieuw niveau van engagement en interacties.

Stuur op community inzichten

De inhoud en motivatie van deelnemers staat in elke community voorop. Het is essentieel voor een communitymanager de motieven van deelnemers te kennen om er op de juiste wijze op in te spelen. Door goed op de talenten van deelnemers en participanten te letten kun je ze een rol toebedelen die bij hen past. Zo is het niet noodzakelijk om een goede schrijver te zijn om toch een interessante bijdrage te leveren aan een onderwerp.

Voorkom informatie overload

Een van de meest voorkomende ziektes bij community managers is dat ze als gevolg van hun betrokkenheid altijd maar doorgaan. Het is voor elk mens onmogelijk vol te houden. Een community, zeker wanneer die enig volume heeft, zal altijd meer activiteiten hebben dan je als individu kunt bijhouden. Neem daarom tijdig rust en ga offline. Het zal je helpen een betere community manager te zijn wanneer je tijdig focust op de taken die je moet doen en tegelijkertijd ook af en toe andere dingen doet die je als het ware ‘resetten’.

Maak het persoonlijk

Een online community leeft bij de wetenschap dat mensen een gemeenschappelijke interesse hebben en hierover met andere willen praten elkaar kennen. Ook offline. Organiseer als community manager daarom regelmatig bijeenkomsten waarbij je community deelnemers ontmoet. Het is leuk om persoonlijke verhalen en gemeenschappelijke ervaringen met elkaar te delen. Daarnaast krijg heel veel inzichten te horen van je community deelnemers, vaak meer dan van een gemiddeld brainstormsessie. Moderators en deelnemers weten heel goed wat er leeft in een community, maak daarvan gebruik en leg je oor te luisteren.

Analyseer elke deelnemer in het begin

Niet elke deelnemer van een community zal een bijdrage leveren aan die community. Kortom, de participatiegraad van deelnemers is niet altijd hetzelfde. Soms willen mensen helpen, anderen willen gewoon informatie lurken en zijn lid geworden van jouw community uit eigenbelang. Wanneer nieuwe leden vlak na het lidmaatschap alleen maar vragen stellen zijn ze minder geïnteresseerd in de community en actief lidmaatschap. Ze willen hun probleem opgelost zien. De uitdaging voor jouw als community manager is om deze individualisten te onderscheiden van de mensen die wel willen deelnemen aan het groepsproces. Soms zijn newbies ook gewoon een beetje verlegen en is het nodig ze op gang te helpen. Stel ze daarom vragen en complimenteer ze met deelname of kleine bijdragen en bied ze jouw hulp aan.

 

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>