Platform Social Business

7 succesfactoren van een social business strategie

Share Button

7 factorsSocial media heeft als probleem dat de meeste merken die social media campagnes doen dit niet koppelen aan bedrijfsdoelen of resultaten. Hierdoor wordt social media ondergewaardeerd en een wijdverbreid misverstand is dan ook dat social media als instrument voor bedrijven vaak niet werkt. Het resultaat is dat veel resources, budgetten en de mogelijkheden om social media ‘op te schalen’ worden gehinderd omdat op dit moment veel social media strategen met de beste intenties campagne voeren maar uiteindelijk te weinig resultaten behalen op de lange(re) termijn. Een uitgebreide studie van social media experts Charlene Li, bekend van de social media literatuur klassieker Groundswell, leverde…7 factoren social business boekinteressante inzichten op. Samen met Social Business expert Brian Solis onderzocht ze de factoren van een succesvolle business strategie. De eerste resultaten:

  • Slechts 34% van de bedrijven ervaart dat hun social strategie is gekoppeld aan zakelijke doelen.
  • Slechts 28% van de bedrijven werkt, via een holistische benadering van social, samen met andere business units aan een gemeenschappelijke visie.
  • 12% van heeft een social plan dat verder reikt dan 12 maanden.

De bevindingen van Li & Solis zijn nu in (e)book verschenen door middel van het boek “7 Succes Factors of Social Business Strategy”.

De 7 succesfactoren zijn:

  1. Definieer de business doelstellingen
  2. Ontwikkel een lange termijn visie
  3. Waarborg steun vanuit het hoogste management
  4. Definieer een strategie roadmap en identificeer bestaande initiatieven
  5. Ontwikkel regels en (gedrags) richtlijnen
  6. Borg personele bezetting, hulpmiddelen en budget
  7. Investeer in technologieplatformen die een ondersteunend zijn aan de visie en doelstellingen.

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>