Platform Social Business

8 tips voor verkoop via Facebook

Posted In PSB, Social Commerce, Social Media & Marketing - Door Antal de Waij op dinsdag, juni 3rd, 2014 With No Comments »
Share Button

download

Je Fanpagina als bron van inkomsten, dat willen we allemaal wel! Met ruim 1,2 miljard maandelijks actieve accounts heeft Facebook zeker potentie. Hieronder 7 praktische tips ‘to start selling’. Belangrijke voorwaarde is wel dat je product of dienst überhaupt online te verkopen is.

 

1. Houd je posts kort en gebruik beeld.

De attentiespanne van Facebook-publiek is kort en men is visueel ingesteld. Dus maak korte tekst en lever altijd beeld bij je posts.

2. Roep op of zet aan tot actie.

Herinner je je nog dat de ene leraar veel meer interesse opriep bij jou dan de andere? Vaak zat het verschil ‘m in de interactie. Zorg ervoor dat je posts ook tot interactie aanzetten door te vragen om een mening. #dtv

3. Bouw bereik op middels Facebook-advertising.

Organisch een groot bereik opbouwen is slechts voor weinig merken weggelegd. En veelal zijn dat juist die merken die offline miljoenen steken in naamsbekendheid.  Analyseer je posts op interactie en boost de best scorende met behulp van Facebook-advertising.

4. Zet een Facebookstore op.

Als je wilt verkopen, moet je een winkel hebben. Publiek op Facebook gedraagt zich net als normaal winkelpubliek; hoe makkelijker je het winkelproces maakt, hoe eerder je zult verkopen. Dus liever een Facebookstore dan een link naar je webwinkel. Elke extra klik vormt een afbreukrisico. Shopify, E-junkie en Selz bieden goede geïntegreerde webwinkels binnen de Facebook-omgeving.

5. Doe aan social sharing

Maak je eigen webwinkel en elke andere online omgeving sociaal deelbaar door opname van buttons. Met AddThis en ShareThis kun je je content deelbaar maken.

6.  Combineer actuele updates met geautomatiseerde posts.

Social media is als tandenpoetsen, je moet het elke dag doen. Loop niet in de val dat je vandaag moet bedenken wat je gaat plaatsen op je Fanpage. Werk vooruit en plan posts in. Houd daarbij rekening wanneer jouw publiek het meest actief is, zowel qua dagen in de week als het tijdstip van de dag. Uit breed gehouden onderzoek bleek het volgende: Dinsdagen en donderdagen werken vaak beter voor een b-to-c publiek, terwijl posts geplaatst rond 13.00 uur op meer likes mogen rekenen. Posts rond 15.00 uur worden weer meer gedeeld dan normaal. Met Buffer en Feedly kun je content zoeken die past bij jouw domein en dat automatisch posten.

7. Voer je klantenservice uit op Facebook.

Klanten weten je te vinden op Facebook, zeker als ze ontevreden zijn.  Beantwoord hun vragen en klachten dan ook op Facebook. Plaats daar gevonden oplossingen, geef tips en extra informatie waar andere klanten hun voordeel mee kunnen doen. Feitelijk  moeten alle veelgestelde vragen (en de antwoorden daarop!) op je Fanpage vindbaar zijn.

8. Bied je fans op Facebook speciale aanbiedingen.

Maak het voor je volgers de moeite waard om te volgen. Bied ze iets wat ze elders niet kunnen krijgen. Kijk hier voor tips. Denk ook aan het bieden van quizzen, prijsvragen  en spelletjes.  Daar zijn prima apps voor beschikbaar!

 

Bron

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>