Platform Social Business

Aandeel social commerce groeit hard

Posted In Platforms & Software & Data, PSB, Social Commerce - Door Antal de Waij op maandag, september 29th, 2014 With No Comments »
Share Button

Social commerce, het doen van aankopen via een bericht of advertentie van websites zoals Facebook, Pinterest of Twitter is het afgelopen jaar behoorlijk gehyped.

Feit is echter dat slechts een fractie van de online retailers direct verkopen vanuit de traffic dat uit de sociale media afkomstig is. Ook in mijn eigen praktijk zie ik veel cijfers van retailers en zie je hetzelfde beeld. Maar het interessante nieuws is dat het volume van social commerce hard aan het groeien is, soms zelfs met driedubbele groeicijfers. Over het algemeen groeide social commerce drie keer zo snel als e-commerce het afgelopen jaar.

Een zojuist verschenen rappport van BI Intelligence, een Amerikaanse website waar veel interessante onderzoeken worden gepubliceerd, meldt dat social media een steeds groter aandeel krijgt in het koopproces. Hier wordt wel de hele customer journey meegerekend. Een click direct van de Facebook pagina van een retailer om een verkoop te genereren of een pin op Pintrest van een product dat later wordt aangeschaft in de winkel. Er is gekeken naar een groot scala aan variabelen die in social commerce van verschillende netwerken, inclusief conversie percentages, gemiddeld orderbedrag, gemiddelde omzet gegenereerd uit gedeelde berichten, likes en tweets.

Enkele conclusies:

Social commerce groeit extreem snel. Het aandeel van sociale media van de top 500 retailers is in 2013 ruim 60% gestegen ten opzicht van 2012.

Social commerce is zelfs groter in termen van omzet wanneer je niet alleen naar de traditioneel ‘direct referrals’ kijkt. Er wordt niet gekeken naar de laatste click voordat iemand iets koopt (laatste click) maar er is gekeken naar waar consument beginnen bij het aankoop proces, met andere woorden “eerste click”.

De social commerce groei zet door en conversie zal sterk verbeteren als gevolg van de “roll out” van de koopknoppen op zowel Twitter als Facebook. Dit zal het publiek op social media website eerder verleiden tot een aankoop door op een post van een retailer te klikken. Facebook is al in de Verenigde Staten aan het testen. Twitter doet dit binnenkort ook.

Facebook is duidelijk de nummer 1 voor social commerce referals en verkoop. Dat komt voornamelijk door het aantal Facebook gebruikers. Indien een Facebook bericht wort gedeeld wordt dit gewaardeerd op circa 3,58 (dollar) en een Twitter bericht 85 dollarcent.

Andere social media website zijn sterk in opkomst en voor enkele specifieke KPI’s (Key Performance Indicators) zoals Gemiddeld Order Bedrag zelfs leidend. Polyvore en Pinterest worden hier het meest genoemd. Daarbij komt dat Pinterest vooral wordt genoemd als site waarop het meest gedeeld wordt, zelfs meer dan Facebook.

Kortom een veelbelovende toekomst voor social commerce!

Het rapport is hier te bestellen

 

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>