Platform Social Business

Autowassen met abonnement via RFID

Share Button

Car Wash Brush         RFID toepassing kent een exponentiële groei. RFID, de afkorting voor Radio Frequency IDentification is als technology al langer bekend. De voordelen zijn duidelijk, maar toch duurt het nog lang voordat deze technologie echt doorbreekt.

Gebleken is dat een simpel toepassingsgebied zoals bijvoorbeeld de autowasstraat ervoor nodig was om iedereen de voordelen ervan in te laten zien. De RFID-chip is bij een aantal klanten onder hun voorruit geplakt en bevatten klantgegevens en credits. Deze klanten konden eenvoudig en snel hun auto door de wasstraat halen. Het werd pas echt interessant toen er een product op de RFID werd geïntroduceerd waarbij je ongelimiteerd door de wasstraat kon gaan bezoeken. Maandelijks wordt nu een bedrag op de creditcard ingehouden.

Dit bleek een schot in de roos, want wasstraten die dit abonnement via RFID mogelijk maakten zagen een forse toename in omzet.  Klanten die zagen hoe makkelijk dit systeem werkte stapten in grote getalen over op het wasstraat-abonnement. Een dollar verdiend via abonnement is 7x meer waard dan een los verdiende dollar; dus de waarde van het klantportfolio nam flink toe. Bijkomend effect was ook nog dat de toestroom van nieuwe klanten werd verhoogd (zwaan-kleef-aan). Wasstraten die deze tijdbesparende en makkelijke toepassing niet boden, zagen hun omzet omgekeerd evenredig dalen.

RFID is een baanbrekende technologie, maar het was wachten op een rechtoe-rechtaan toepassing als een autowasstraat die voor de echte doorbraak moest zorgen.

Lees het originele artikel hier.

Jurriaan Schokker

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>