Platform Social Business

Blendle – de opstartfase geanalyseerd

Posted In PSB, Social Commerce - Door Antal de Waij op woensdag, juli 16th, 2014 With No Comments »
Share Button

3a3670aMarten Blankesteijn, een van de oprichters van digitale nieuwskiosk Blendle heeft een sympathiek blog geschreven waarin hij terugblikt op de 4 (!) lange aanloopjaren. Het artikel zit vol welgemeende zelfreflectie; Marten spaart zichzelf niet.

Hieronder enkele concrete tips voor startende ondernemers die met een social business plan rondlopen en daar direct hun voordeel mee kunnen doen.

 

1. Vraag zoveel mogelijk mensen om kritiek, daar wordt je eigen idee alleen maar beter van.

2. Stop je eigen spaargeld er in, een prima toets voor je eigen commitment en een goed signaal aan anderen die je voor je idee hoopt te winnen.

3. Huur een advocaat in om afspraken goed vast te leggen. Laat je dat na, dan ben je nog jaren achtereen bezig met het juridisch repareren van eerder gemaakte weeffouten.

4. Bespaar niet op de vormgeving. Zeker in de aanloopfase moet je ontwerp anderen overtuigen om er in te participeren, geld te steken of er aandacht aan te besteden. Een halfbakken schets gaat je niet helpen.

5. Wees nooit tevreden over het ontwerp. Stel altijd vragen over hoe het beter zou kunnen worden. Roadmap je verbeterpunten.

6. Neem zo snel mogelijk programmeurs in dienst en/of geef ze aandelen. De bouwfase is een zeer kritische fase en juist daar heb je betrokken mensen bij nodig.

7. Neem je eigen inschattingen niet serieus. Ook bij dit soort projecten gaat een omgekeerde wet van Moore op; de doorlooptijd duurt drie keer zo lang als je had verwacht, de kosten worden drie keer zo hoog als je hebt geraamd en de functionaliteit blijkt een derde te kunnen van wat je er vooraf van had verwacht.

8. Optimaliseer de lancering. Je kunt eigenlijk maar 1 keer geboren worden, dus haal het meeste rendement uit dit moment.

Heb jij tips? Ik hoor ze graag!

Bron

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>