Platform Social Business

Blog Alexander de Ruiter, directeur OBI4wan

Posted In Platforms & Software & Data, PSB - Door Redactie op woensdag, oktober 15th, 2014 With 1 reactie
Share Button

20141013 Blog Alexander de RuiterLeadgeneratie op Twitter: monitoring vs. Twittercards

Per minuut worden ruim 347.000 tweets geplaatst. Het overgrote deel van deze tweets is voor jouw organisatie totaal niet interessant, maar een klein deel is wel degelijk interessant. Hoe filter je die specifieke berichten uit de massa om vervolgens te komen tot waardevolle leads?

Waar ben je naar op zoek?
Door goede en gerichte social media monitoring krijg je inzicht in wat er over jouw organisatie, producten, diensten en medewerkers wordt getweet. Met tools als OBI4wan maak je gebruik van slimme queries en social analytics rapporten om relevante berichten te filteren, beantwoorden en analyseren.
Het begint bij het stellen van de juiste vraag: waar ben je precies naar op zoek? Daarvoor is het dus eerst belangrijk om een beeld bij je doelgroep te vormen. Waar praten ze over? In welke context? Met welke woorden en tone of voice?

Alexander de Ruiter is directeur van OBI4wan en spreker op het Digital Content Marketing Congres dat plaatsvindt op 4 november 2014. Meer informatie? Kijk hier voor de overige sprekers en het complete programma.

Zoek dus breder dan je eigen organisatienaam en ga gericht op zoek naar koopsignalen. Net als in OBI4wan kun je ook op Twitter search gebruik maken van advanced search. Met slimme operators filter je alvast de meeste ruis uit je resultaten. Zo combineer je woorden en zinsdelen of sluit je juist bepaalde woorden uit. Of ga een stap verder en filter op auteurslocatie of geo-locatie, voor een lokale/regionale focus.
Wat overblijft zijn berichten met een duidelijk koopsignaal, oftewel je leads! Volg deze op met een reactie, afgestemd op het bericht. Vraagt iemand specifiek om een locatie, zorg dan dat je er tijdig bij bent met waardevolle informatie.

Waar is je doelgroep naar op zoek?
Een andere manier om leads via Twitter te genereren is via Twitter cards. Een Twittercard werkt als een add-on voor je tweets, waarin je een call-to-action kunt toevoegen aan je content. In dit voorbeeld kijken we specifiek naar de Lead Generation Card (LGC).
De functie van de LGC is om mensen op een eenvoudige en veilige manier hun interesse in jouw organisatie kenbaar te laten maken. Zodra iemand jouw tweet met card uitklapt kunnen ze met één druk op de knop hun interesse kenbaar maken.

Een tweet met Twittercard is altijd onderdeel van een Twitter advertentie-campagne. Een campagne kun je volledig op jouw wensen afstemmen. Zo kun je targeting instellen, zodat alleen jouw doelgroep je tweet ziet. Je kunt als adverteerder op elk gewenst moment je leads downloaden, of kies ervoor om ze direct aan jouw CRM of marketing automation software te koppelen!
Voor de volledige mogelijkheden met Twittercards verwijs ik je graag naar de info van Twitter zelf.

Wees relevant voor je doelgroep

Een veelgenoemd, maar toch veel vergeten punt. Vraag jezelf af wat je jouw doelgroep te bieden hebt. Waarom zouden zij op jouw call-to-action klikken? Welke vragen hebben zij? Breng deze vragen vooraf in beeld door bij je bestaande klanten na te gaan hoe zij zoeken, waar ze tegen aanlopen en waar ze naar op zoek zijn. Gebruik deze info om de inzet van leadgeneratie gericht in te kunnen zetten.

Tot slot, het genereren van leads is minstens zo belangrijk als je opvolging. Zorg voor een snelle opvolging!

 

 

About Redactie

About -

Displaying 1 reactie
Have Your Say

  1. Een tweet met Twittercard is altijd onderdeel van een Twitter advertentie-campagne.
    Beetje kort door de bocht deze uitspraak. Summary Card, product card, photocard, allemaal gratis beschikbaar voor je website, slechts een deel van de cards is voorbehouden aan adverteerders!
    Zie http://www.emerce.nl/achtergrond/introductie-twitter-ads-twitter-cards

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>