Platform Social Business

Campagne pleit voor digitale kinderrechten

Posted In PSB, Quantified Self & E-health - Door Antal de Waij op zaterdag, augustus 1st, 2015 With No Comments »
Share Button

childIn Engeland worden kinderen  in de gelegenheid gesteld om genante online berichten te laten verwijderen omdat deze berichten invloed kunnen hebben op het vinden van een baan of relatie. Dat vind de organisatie iRights die hiervoor campagne voert.. Deze ‘iRights’ camapgne pleit voor de bescherming van kinderen online en wordt gesteund door belangrijke maatschappelijke organisaties.

De campagne bevat vijf punten:

  1. Het recht om verwijderd te worden; omdat mensen als kind in ontwikkeling zijn en niet dezelfde persoon zijn wanneer ze volwassen zijn.
  2. Het recht om te weten welke gegevens een organisatie van je heeft; bijvoorbeeld wanneer een organisatie geld verdient aan de data die jij hen geeft.
  3. Het recht op veiligheid en hulp; er gebeuren nu eenmaal ook wel eens niet zulke leuke dingen op het internet.
  4. Het recht om een goed geïnformeerde, bewuste keus te maken; om bijvoorbeeld offline te gaan en geen druk te voelen om online te gaan wanneer je daaraan geen behoefte hebt.
  5. Het recht om digitaal geletterd te zijn; te weten wat de taal van het web betekent.

De campagne wordt ondersteunt door een aantal grote bedrijven en de Britse overheid. Hieronder een filmpje dat eenenander duidelijk maakt.

Bron: irights

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>