Platform Social Business

Conclusie onderzoek: markt voor autodelen groeit tot 2020 met 30% per jaar

Posted In Deeleconomie, Platforms & Software & Data, PSB - Door Antal de Waij op donderdag, november 27th, 2014 With No Comments »
Share Button

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

“De markt voor autodelen groeit tot 2020 met 30 procent per jaar en die voor het delen van ritten met 35 procent. Consumenten blijven de komende tijd even vaak in de auto stappen, maar vinden het bezit ervan niet langer een must. Daarom groeit ook de markt voor gedeelde parkeerplaatsen hard.”
Dat schrijft Roland Berger Strategy Consultants in de studie Shared mobility.De opmars van de zogeheten ‘gedeelde mobiliteit’ zet volgens hem door. Behalve voor auto’s geldt dat, vooral in de grote steden, ook voor fietsen: Roland Berger verwacht dat de markt voor het fietsdelen tot 2020 met 20 procent per jaar groeit.Voor auto’s zijn Greenwheels, Car2Go, SnappCar, Mywheels en ConnectCar de grootste aanbieders in Nederland. Uit onderzoek van CROW-KpVV en TNS-NIPO blijkt dat 110 duizend Nederlanders aan autodelen doen. Dat is een niche, maar 1 op de 5 Nederlanders staat open voor gedeelde mobiliteit, zodat een snelle groei voor de hand ligt.
Vier ‘megatrends’ zijn de grote aanjagers van de gedeelde mobiliteit:
  1. De veranderde houding van de consument (van bezit naar delen)
  2. Toenemende schaarste aan middelen en ruimte
  3. Demografische veranderingen (steeds meer huishoudens in de steden)
  4. Voortschrijdende digitalisering

Waren vroeger vooral start-ups actief in die markt, nu mengen zich steeds meer gevestigde autofabrikanten, vliegtuig- en transportmaatschappijen in de strijd. Ze komen met ICT-oplossingen of leveren hardware als auto’s, fietsen en ‘slimme’ sloten.

Mobiliteit is een van de snelst groeiende sectoren van de nieuwe deeleconomie. Dat komt doordat de modellen over het algemeen gemakkelijk schaalbaar zijn. Daarnaast zijn geen grote investeringen in mensen of materieel nodig. Nieuwe aanbieders komen makkelijker in contact met de digitale generatie, waar reeds gevestigde bedrijven weinig tot geen ingangen heeft.

Voor de studie analyseerde Roland Berger 200 businessmodellen en interviewde het adviesbureau meer dan honderd academici en managers uit de mobiliteitssector. Dat leverde naast de blik op de toekomst ook een lijst van succesfactoren op:

  1. Hoe sneller nieuwkomers de markt betreden en hun aandeel claimen, hoe beter.
  2. Daarbij moeten ze geen halve maatregelen nemen; als klanten hun dienst of app niet aantrekkelijk vinden, is de kans verkeken.
  3. Vanwege het vernieuwende karakter van veel businessmodellen zijn goede relaties met lokale autoriteiten van groot belang.
  4. Het bestuderen van klantgedrag cruciaal. Daarbij is de combinatie van big data met bedrijfsstrategie randvoorwaardelijk. Zo kunnen aanbieders blijvend tegemoetkomen aan de veranderende wensen van klanten.

Bron

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>