Platform Social Business

Crowdfunding: een ondernemer aan het woord

Posted In Crowdfunding &-sourcing, Deeleconomie, PSB, Social Commerce - Door Antal de Waij op donderdag, december 11th, 2014 With No Comments »
Share Button
Zelf kan ik urenlang praten over Crowdfunding. Ik merk echter dat ondernemers evenals investeerders graag een kijkje in elkaars gedachtenwereld nemen. Daarom gaat de crowdfundingblog dit keer over de succesvolle ondernemer achter de innovatieve Deltaclip.

Crowdfunding als financiering

Johan van den Bogaard is qua groei in omzet, personeel en naamsbekendheid beslist te definiëren als een ambitieuze ondernemer. Hij is de uitvinder van de duurzame papieren Deltaclip welke perfect past in het huidige tijdsbeeld van duurzaamheid. Deze uitvinding is bovendien goedkoper dan de ‘ouderwetse’ ijzeren paperclip. Johan heeft in deze lastige tijden groei weten te bereiken door op slimme manieren partnerships aan te gaan met gelijkgestemde ondernemingen en door in de gehele bedrijfsvoering innovatief en creatief te denken en te handelen.

De aanleiding voor Johan om op zoek te gaan naar financiering, was een nieuw groot contract in Noord-Amerika. Om daadwerkelijk te kunnen leveren had Deltaclip een nieuwe machine nodig en die moest natuurlijk gefinancierd worden. Er moest echter snel gehandeld worden waardoor Johan op zoek ging naar alternatieve kredietvormen. De belangrijkste redenen dat Johan voor crowdfunding gekozen heeft zijn:

  • een relatief korte doorlooptijd
  • het is een praktijktoets of je ideeën ook daadwerkelijk aanslaan bij investeerders en het publiek
  • het is een innovatief concept met vergelijkbare financieringscondities als bij traditionele instanties

Het gehele aanvraagproces werd door Johan prettig, professioneel en efficiënt ervaren. Op de vraag hoe crowdfunding bij hem als ambitieuze ondernemer past, antwoordt hij:

“Om in de huidige marktomstandigheden kansen om te zetten in successen dient soms snel en adequaat gehandeld te worden. Langlopende processen passen niet in de huidige dynamiek, waardoor kansen gemist kunnen worden. Crowdfunding heeft bij ons maximaal gefunctioneerd door het efficiënte en kortdurende proces. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een succesvolle financiering van €140.000 in slechts 48 uur. Een bijkomend, niet geheel voorzien voordeel was dat de investeerders in ons project ook ambassadeurs kunnen worden.”

De periode dat Deltaclip’s project online stond werd door Johan uiterst spannend en boeiend ervaren. Spannend omdat het een praktijktoets van het project was en omdat Deltaclip een financieringsbehoefte had. Boeiend omdat ze online het verloop van investeringen konden volgen. Het ging erg snel (binnen 48 uur), wat je als aanvrager een bijzonder goed gevoel geeft.  De vorm waarin Johan gecrowdfund heeft is in de vorm van een lening. Een andere mogelijkheid zou equity/aandelen zijn. Nadeel daarvan vindt hij dat het ten koste gaat van de eenvoud en daarmee de snelheid van het proces. Dat er meerdere investeerders betrokken zijn bij het krediet, ervaart Johan als positief. Voor Deltaclip kan elke investeerder immers een potentiële ambassadeur zijn. Bij andere vormen van krediet bestaat deze mogelijkheid vaak niet.

Crowdfunding als marketingtool

In de dagelijkse gesprekken met ondernemers merk ik dat men zich veelal niet bewust is van de marketingmogelijkheden van crowdfunding. Het nadenken over crowdfunding als marketingtool kwam bij Johan eigenlijk ook pas tijdens de aanvraag toen er op gewezen werd. Dit heeft er toe geleid dat investeerders konden profiteren van een aanbod waarbij zij gratis Deltaclips ontvingen. Hierdoor maken alle investeerders kennis met het product en kunnen zij zodoende ambassadeurs worden. Daarnaast heeft Deltaclip veel publiciteit gehad voor het zeer succesvolle Crowdfunding project. Hieraan wil ik toevoegen dat je als ondernemer vooraf een marketingplan kunt schrijven: hoe ga je je campagne zoveel mogelijk benutten? Voor de media is crowdfunding immers een hot item. In samenwerking met het platform kun je ook succesverhalen uitdragen waarbij door beide partijen een positieve uiting naar buiten kan worden gebracht.

Toekomst

Crowdfunding is voor Deltaclip de mogelijkheid geweest om binnen een bijzonder ambitieus tijdspad een grote kans om te zetten in een groot succes. Het belangrijke contract uit Amerika was reeds binnen, alleen de machine moest nog aangeschaft worden. Johan over toekomstige financieringsbehoefte & crowdfunding: “Als de financieringsbehoefte past binnen het crowdfunding concept, dan zou ik daar zeker nogmaals gebruik van maken. Daar we in dat geval een meer ervaren onderneming zouden zijn, zouden we de financieringscondities iets gunstiger maken overeenkomstig het risicoprofiel”. De toekomst van crowdfunding als geheel ziet Johan zonnig in. Als de processen goed beheersbaar blijven en de groei van crowdfunding niet leidt tot meer bureaucratie, dan ziet Johan een grote toekomst in Nederland. Tevens ziet hij crowdfunding als een geduchte concurrent voor de meer traditionele financieringsplatformen.

Tot slot het advies van Johan aan andere groeiondernemers:

“Neem crowdfunding mee als alternatief in je afwegingen. Het is een volwaardig alternatief van traditionele financieringsvormen met zijn eigen specifieke eigenschappen”.

Noot: Deltaclip heeft mede dankzij haar crowdfundingproject een werelddeal weten binnen te halen met Staples & Walmart. Van harte gefeliciteerd Deltaclip!!

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>