Platform Social Business

Crowdfunding rapport 2014

Posted In Crowdfunding &-sourcing, Platforms & Software & Data, PSB - Door Antal de Waij op maandag, januari 26th, 2015 With No Comments »
Share Button

screenshot-www.sprout.nl 2015-01-23 12-34-02In 2014 werd in Nederland 63 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2013. In 2014 werden meer dan 2000 projecten en ondernemingen succesvol gefinancierd. In totaal is in Nederland in de afgelopen jaren meer dan 100 miljoen euro via crowdfunding opgehaald. Dat meldt crowdfunding consultancybureau Douw&Koren in hun jaarlijkse update.

Het rapport dat Douw&Koren heeft uitgebracht is hier te downloaden, je betaald met een tweet.

Groei in 2015

De verwachting is dat crowdfunding in 2015 door blijft groeien. Met name wordt verwacht provincies en gemeenten en ook universiteiten actiever worden in het stimuleren van crowdfunding. Specifiek voor zorg- en vastgoedprojecten bestaan kansen om nog meer gebruik te gaan maken van crowdfunding.

Combinatie met andere financieringsbronnen

Daarnaast zal door projecten en ondernemingen met een relatief grote financieringsbehoefte steeds vaker gebruik worden gemaakt van crowdfunding in combinatie met andere financieringsbronnen om een totale begroting of investering rond te krijgen. Bedrijfsadviseurs bij banken, accountants en financieel adviseurs anticiperen op deze ontwikkeling door hun kennis bij te schaven en eerste ervaring op te doen in het combineren van financieringsbronnen.

Meningen gepeild bij crowdfundingplatforms

Naast terugkijken heeft Douw&Koren de stemming gepeild onder Nederlandse crowdfundingplatforms, en die is opperbest:

1% Club

“Wellicht werd de potentie van crowdfunding op de korte termijn nog wat overschat. Het was vooral iets voor hippe gadgets en innovators. We zien echter dat crowdfunding steeds meer mainstream wordt en een serieus alternatief voor hoe we goede initiatieven die de wereld een stukje beter maken samen organiseren en financieren.” – Bart Lacroix,

Collin Crowdfund

“Collin verwacht voor 2015 meer dan een verdubbeling van de crowdfinance markt. Gezien ons startmoment (medio 2014) zal onze relatieve groei nog veel forser zijn. Maar voorop blijft voor ons staan: kwaliteit!” -Jeroen ter Huurne

CrowdAboutNow

“De sector kent twee uitdagingen: De eerste is om rendabele modellen te vinden die het voor platforms mogelijk maken om duurzaam (op eigen kracht, zonder externe investeringen) op de been te blijven. De tweede is om binnen de beperkte kostenruimte werkende modellen voor risico inschatting te kunnen hanteren die de risico’s voor de investeerders dusdanig klein houden dat de opbrengsten van hun investeringen conform de gewekte verwachtingen zijn.” – Tom Vroemen

Geldvoorelkaar

“In 2015 verwachten we een verdere aanzienlijke stijging van volumes in Nederland. Crowdfunding is als begrip inmiddels niet meer weg te denken. Verdere professionalisering van de sector, als ook de grotere “awareness” bij belangrijke marktpartijen die crowdfunding inmiddels als serieus alternatief zien voor reguliere financieringen, maakt dat de volumes van individuele projecten als ook van de totale crowdfunding-markt verder zullen toenemen.” – Martijn van Schelven

Symbid

“Symbid ontwikkelt zich in 2015, mede door de samenwerking met financieel adviesbureau Credion, van een equity based crowdfundingplatform naar een online financieringsplatform dat toegang biedt tot verschillende financieringsvormen, zowel traditioneel als alternatief. Door de lancering van het nieuwe monitoring systeem krijgen investeerders de gewenste transparantie en zal de financierbaarheid van ondernemers worden vergroot. The Symbid Funding Network wordt zo het go-to platform voor MKB financiering.” – Maarten van der Sanden

Meer quotes van crowdfunding platforms lezen? Klik hier

Bron: Douw&Koren

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>