Platform Social Business

Deeleconomie: sociaal of commercieel?

Posted In Deeleconomie, PSB, Social Commerce - Door Redactie op maandag, augustus 25th, 2014 With No Comments »
Share Button

geld-640x297Op dit platform zijn we over het algemeen zeer lovend over de deeleconomie en besteden we veel aandacht aan nieuwe initiatieven. Hoewel er ook in Nederland steeds meer initiatieven ontplooid worden, halen we nu nog veel voorbeelden we uit Amerika. En daar hoor je naast de juichverhalen over de deeleconomie zo af en toe ook wel kritische geluiden. Is het wel zo goed voor de economie? Waarom gebruiken mensen bepaalde diensten? Is dat puur vanwege de vaak lagere kosten of voert het sociale aspect de boventoon? De CEO’s doen ons graag geloven dat het gaat om het sociale aspect maar is dat zo?

Wij blijven fan van de deeleconomie en zien er een grote toekomst in maar we kijken deze keer ook kritisch naar de keerzijde.

Nathalie Foster, betrokken bij de campagne van Obama, trapte onlangs een conferentie af met het de woorden dat het idee van het hebben van spullen ons gelukkig maakt, achterhaald is. Eigenaarschap is niet meer beter dan het hebben van toegang en we hoeven niet meer geïsoleerd te leven. Kortom, voldoende voedingsbodem voor de deeleconomie.

Waarom meedoen aan de deeleconomie?
Je kunt het ook van een andere kant bekijken: de deeleconomie is in Amerika verreweg de snelst groeiende economische tak. En tegelijkertijd is het niet of nauwelijks gereguleerd. En willen de deelnemers aan de deeleconomie nu wel echt onderdeel uitmaken van communities? Volgens een woordvoerder van Peers, een van de sponsoren van het congres over de deeleconomie, gelooft een overgrote meerderheid van de Amerikanen dat delen bijdraagt aan het aangaan van vriendschappen en relaties. Maar die uitkomst is gebaseerd op een enquête waarbij je gerust je vraagtekens kunt stellen omdat het begrip ‘delen’ daarin totaal niet is uitgelegd.

Als je kijkt waarom mensen nu echt deelnemen aan de deeleconomie dan is het goed om diensten die al zo’n beetje bestonden voor de opkomst van de deeleconomie te scheiden van diensten die relatief nieuw zijn.

De traditionele diensten
In de eerste categorie kun je dan bijvoorbeeld Uber, Lyft en Sidecar onderbrengen. Dit zijn diensten waarin autobezitters onafhankelijke taxidiensten kunnen aanbieden. Lyft heeft zichzelf neergezet als dienst die naast taxivervoer ook de mogelijkheid biedt om nieuwe mensen te ontmoeten. Maar is dat nu echt een usp? Als dat echt een usp zou zijn, dan is het raar dat Lyft en Uber in een prijsoorlog zitten. En een kleine, niet wetenschappelijke enquête, gaf aan dat de gemiddelde consument gewoon kiest voor de taxi die het dichtst in de buurt is en dat eerder voor Lyft gekozen wordt maar niet omdat je daar nieuwe mensen kunt ontmoeten maar omdat Lyft net een tikje goedkoper is dan Uber. Hetzelfde geldt voor andere diensten in de deeleconomie die goedkoper of makkelijker zijn dan diensten die we gewend waren om te gebruiken.

Diensten met een twist
De tweede categorie diensten uit de deeleconomie kent bedrijven die diensten met een twist, in de zin van meer op maat gemaakt, aanbieden. Een voorbeeld is RelayRides. Zij geven autobezitters de mogelijkheid om hun auto verhuren aan complete vreemden. Dat is veel goedkoper, vooral tijdens vakantie en in de weekenden. En daarnaast is er ook een grotere verscheidenheid aan auto’s te huur. Vooral consumenten met bijzondere wensen vinden het leuk een auto te huren via RelayRides. En volgens Andre Haddad, CEO van RelayRide, huren veel mensen ook een auto via zijn bedrijf omdat ze het leuk vinden de eigenaren te ontmoeten. En ze krijgen ook graag tips van de eigenaren over bijvoorbeeld leuke routes of restaurants in de buurt. Dit klinkt natuurlijk allemaal heel mooi. Maar in de praktijk blijken de autohuurders helemaal niet zo veel keus te hebben. En het sociale aspect vervalt al helemaal bij een nieuwe service van RelayRides waarin autobezitters bijvoorbeeld op het vliegveld worden afgezet en na hun reis weer worden opgehaald. In de tussentijd wordt de auto door de medewerkers van RelayRides verhuurd. Zo gaat het dan uiteindelijk toch weer puur om het goedkoop huren van een auto.

Deeleconomie logische ontwikkeling
Een van de panelleden, Brad Burnham van Union Square Ventures in New York, tijdens de conferentie gaf aan dat het eigenlijk allemaal logisch is. Volgens hem zien we de ‘natuurlijke’ tendens dat we continu op zoek gaan naar efficiëntere manieren om goederen en diensten te leveren. De informatietechnologie helpt ons daar steeds beter bij.

Duidelijk is in ieder geval dat de deeleconomie snel groot is geworden en nog wel even door zal blijven groeien. En maakt het daarbij uit of dat uit economische (lees: goedkopere producten en diensten) aspecten voortkomt of dat het sociale aspect de hoofdrol speelt?

Bron

About Redactie

About -

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>