Platform Social Business

Easyhotel begint wakker te worden

Posted In PSB - Door Antal de Waij op vrijdag, juni 27th, 2014 With No Comments »
Share Button

easyhotel2Hotels hebben het in deze tijden niet echt gemakkelijk. In de afgelopen jaren is door de opkomst van de digitale economie heel wat gebeurd in de branche. Eerst kwamen de booking.coms, die hotelboekingen op een heel andere manier gingen verkopen, daarna de social media fase waarbij consumenten ervaringen van goede en slechte hotels deelden via apps als tripadvisor, yelp en andere vergelijkingswebsites en dan nu is de deeleconomie in opkomst. Airbnb, een leuk initiatief dat behoorlijk disruptief blijkt te zijn voor hotels.

De Nederlandse eigenaar Lucas Drews van easyhotel.com is wakker geworden en heeft een opiniestuk geschreven in de Haagse versie van het AD. Hij houdt een warm pleidooi voor ‘het hotelletje’, en, zoals het de gevestigde orde betaamt, wordt een hele trits nadelen opgehoest en angstbeelden opgeroepen die eigenlijk niemand ziet, behalve hoteleigenaren natuurlijk, die last hebben van de deeleconomie.

Teneur: de toon van het artikel begint meteen goed. Er is heel veel wat de deeleconomie niet regelt. Hieronder daarover meer. Toch willen wij van Platform Social Business erop wijzen dat de Amsterdamse hotelbranche het zelf ook niet echt goed doet. In maart van dit jaar kwam nieuws naar buiten dat enkele hotels in Amsterdam, ondanks jarenlange klachten van gasten maar niet tot verbetering te bewegen zijn. Dit nieuws etaleert het onvermogen van zowel de hotelbranche zelf alsmede de controlerende overheid (i.e. gemeente Amsterdam) om deze problemen op te lossen. Dat noemen we een FAIL in goed Nederlands. In datzelfde stuk staat overigens ook nog doodleuk dat Amsterdam de slechtste prijs/kwaliteit verhouding van heel Europa heeft. Dus…. wie komt er nu eigenlijk op voor de hotelgast van Amsterdam?

Brand: Er kan brand uitbreken in een Airbnb-locatie. Geen brandmelder, vluchtplan of nachtportier. Geen melding naar de brandweer, geen EHBO/BHV-er. Hier heeft Lucas Drewes natuurlijk een punt. Brand en de gevolgen ervan kunnen verschrikkelijk zijn. In de deeleconomie gaan we er echter vanuit dat mensen dit soort zaken prima zelf kunnen regelen. Een huiseigenaar kan zich verzekeren, want dat doet Airbnb niet. Wanneer je dat als huurder belangrijk vindt, dan kun je daar naar vragen cq. je keuze door laten beïnvloeden. Daarnaast worden brandmelders verplicht gesteld voor alle Airbnb verhuurders. Wanneer ik echter thuis logees heb, valt aan hen aangebrachte schade door brand gewoon onder de voorwaarden van mijn brandverzekering. Ja, het is dus belangrijk om dit als huurder te controleren. Burgers zijn zelfredzaam. Het enige verschil zit ‘m erin dat er een transactie aan ten grondslag ligt waarbij easyhotel geen geld verdient. Alle andere zaken kunnen eenvoudigweg geregeld worden.

Geen nachtportier of EHBO-er/BHV-er: wanneer ik ergens logeer, heb ik eigenlijk nog nooit een nachtportier naast mijn bed gehad. Sterker nog, ik heb hier helemaal geen behoefte aan. Waar de heer Drewes aan moet wennen, is dat in deze welvarende wereld meer mensen zijn die ruimte kunnen aanbieden dan een hoteleigenaar en dat een innovatief concept eenvoudigweg de inefficientie van een hele branche blootlegt.

Voedselveiligheid: Wie heeft gecontroleerd of de filet americain, rosbief of kipfilet tijdens het ontbijt bedorven is? Mijns inziens een nonargument. Immers hoe vaak komt het niet voor wanneer je uit eten gaat dat ’s nachts niet kunt slapen omdat je maag zich omkeert. In professionele keukens gaat heel veel fout. Kijk maar eens naar SBS 6, de smaakpolitie, dan weet je waar ik het over heb.

Wat de easyhotels.com over het hoofd ziet, is dat de mensen met wie het ontbijt in een Airbnb wordt gedeeld vaak dezelfde maaltijd is voor de verhuurder. Dat is naast heel erg gezellig ook best veilig. Een piloot heeft er alle belang bij veilig te vliegen, want hij vliegt zelf namelijk ook mee. Daarnaast doen veel mensen in een Airbnb, net als thuis, gewoon boodschappen. Lekker vers koken, prima voor de veiligheid.

Illegale hotellerie: De deur naar illegale hotellerie is opengezet, omdat regelgeving ontbreekt en overtreders moeilijk aangepakt kunnen worden. Het aardige van dit argument is het gegeven dat deze hotelier regels heel erg belangrijk blijkt te vinden. Maar het is eenvoudigweg niet waar. De gemeente Amsterdam heeft juist een overeenkomst gesloten met Airbnb. In veel branches zie je dat de hoeveelheid regels verworden zijn tot toetredingsdrempels en innovatie tegenhouden. Door de regels voelen bestaande bedrijven zich zodanig op hun gemak dat innoveren en klantgerichtheid over het hoofd worden gezien. Beste Easyhotels: vele branches gingen u voor zoals de muziekindustrie die niet wilde innoveren omdat CD’s toch prima waren, reisbureaus met ‘verstand’ van locaties zijn uit het straatbeeld verdwenen en winkels die vinden dat hun adviesfunctie onmisbaar is ondervinden dagelijks omzetverlies doordat consumenten rechtstreeks bij webwinkels bestellen.

Belastingen: gemeenten lopen toeristenbelasting mis omdat mensen die via Airbnb huren, die gemeenteheffing bijna nooit betalen. Naast het feit dat Airbnb zojuist een pilot is gestart in samenwerking met de gemeente Amsterdam zou je ook kunnen zeggen dat die gemeentebelasting wellicht op een andere manier geïnd zou kunnen worden. Overigens kun je gewoon een BTW factuur krijgen bij Airbnb.

Wanneer hotels reclame maken, blijken de USP’s als nachtportier, veilig voedsel, de aanwezigheid van een BHV-er, de afdracht van toeristenbelasting en een brandmelder nooit te worden genoemd, terwijl juist dat kennelijk het onderscheidend vermogen is ten opzicht van de peer-to-peer slaapplaatsen. In plaats van Airbnb locaties als onveilig te bestempelen, zou je als branche zelf (ook) kunnen innoveren. Dit gedrag van de gevestigde orde, zie je overal waar de deeleconomie opkomt. Denk maar eens aan de taxi-stakingen tegen Uber. In de afgelopen 20 jaar waarin het internet in al haar vormen innovatie heeft gestimuleerd en veel ondernemers kansen heeft geboden, zou Easyhotels er beter aan doen zich niet achter bestaande structuren en regels te verschuilen, maar uit haar bed te komen en mee te innoveren. Zo niet, slaap lekker.

 

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>