Platform Social Business

Even voorstellen: jouw persoonlijke crowdfunding expert

Posted In Crowdfunding &-sourcing, Deeleconomie, PSB - Door Daphne Habets op donderdag, november 27th, 2014 With 2 reacties
Share Button

Je hebt de klok misschien ergens horen luiden over crowdfunding, maar waar hangt die klepel nu precies? Per heden zal ik je via hèt Platform voor Social Business op de hoogte gaan houden over de ontwikkelingen en mogelijkheden rondom crowdfunding. In deze blog een introductie over crowdfunding. Mocht je ergens vragen over hebben, dan kun je onderaan een reactie achterlaten. Veel leesplezier in deze mooie wereld die crowdfunding heet!

“Crowdfunding is een vorm van financieren voor o.a. het MKB waarbij de geldlener direct geld ophaalt bij meerdere investeerders. Zij doen veelal voor relatief kleine bedragen een investering. Veel investeringen samen vormen uiteindelijk het gewenste doelkapitaal”

Onder onze medeburgers zijn er nog altijd veel particulieren, bedrijven en investeringsorganisaties die voldoende geld over hebben. Aangezien spaarrekeningen, deposito’s, beurzen/fondsen e.d. niet altijd of eerder altijd niet, rendement opleveren op dit moment, zijn deze partijen naarstig op zoek naar mogelijkheden voor interessante rendementen. Daarnaast investeert het veel leuker en persoonlijker als je als investeerder je eigen projecten kunt uitkiezen zonder dat je daar uitvoerige investeringskennis voor nodig hebt. Dat je daarbij je eigen (lokale) economie stimuleert geeft een erg plezierig gevoel. Investeren is dus toegankelijk geworden voor de guy/girl next door.

Crowdfunden gebeurt meestal via een crowdfunding platform en er zijn inmiddels steeds meer platforms die een vergunning hebben van de AFM zoals Crowdaboutnow, SameninGeldGeldvoorelkaar.nl en Lendico. Behalve 100% crowdfunden zijn er ook hybride oplossingen mogelijk waarbij een deel bancair gefinancierd wordt en een deel door crowdfunding.

 

Gestapeld financieren of pizzafinanciering wordt dat ook wel genoemd. Er kan desgewenst ook gebruik gemaakt worden van factoring, informal investors, Qredits, leasing, krediet unies en andere mogelijkheden.

Gezien de huidige regelgeving en economische situatie zijn banken steeds minder geneigd kredieten tot € 250.000 te verstrekken. Dit zijn juist de kredieten waar 85% van het MKB behoefte aan heeft. Regelmatig hoor ik dat tevens financieringen tot een paar miljoen erg lastig zijn geworden via de bank. Ik merk dan ook dat veel MKB-ers, start-ups maar ook grotere organisaties daardoor geen kredieten meer kunnen krijgen voor hun plannen. Dat leidt regelmatig tot heftige emoties. Niet gek als je het bedrijf waar je je jarenlang met hart en ziel voor ingezet hebt, hierdoor ten onder ziet gaan. Iedereen kan zich voorstellen dat je als ambitieuze ondernemer juist vol plannen zit en dat je die plannen ook graag gefinancierd wilt zien…. Daarnaast is het zo dat crowdfunding feitelijk uitstekende (gratis) marketing is.

Crowdfunding is ook marketing

Stel, je hebt een (groei)plan ten bedrage van € 200.000 en je besluit dit via crowdfunding te financieren. Dan heb je allereerst interessante nieuwswaarde voor de (plaatselijke) media die je kunt benutten voor free publicity. Tevens krijg je gratis ambassadeurs, tenminste, als je het handig aanpakt. Stel dat 300 investeerders op je project inschrijven, dan zijn dit stuk voor stuk mensen die voor jou gekozen hebben en hun commitment gegeven hebben. Als je deze groep mensen “pampert” en ze speciale aandacht geeft, kun je ze ontwikkelen tot heuse ambassadeurs. Ambassadeurs zijn mensen die (belangeloos) geëngageerd jouw bedrijf promoten in hun privé- en zakelijke netwerken. Vaak wel tot jaren nadat de daadwerkelijke crowdfunding plaatsvond. Dit is op de lange duur veel interessanter dan één enkele klant die een keer bij je komt kopen. Bij je crowdfundingproject kun je leuke acties aanbieden aan je investeerders die enerzijds een investeerder over de streep trekken (meer) te investeren en die anderzijds zorgen voor aandacht en nieuwe klanten voor jouw bedrijf. Hoe sneller je project “gefund” wordt, hoe interessanter investeerders jouw plannen vinden. Dat geeft je meteen een goed beeld of buitenstaanders brood zien in jouw ideeën. Crowdfunding is dus ook een markttoets.

Opgelet!

Ondanks de succesverhalen is crowdfunding niet per definitie succesvol. Je kunt er echter wel veel aan doen om jouw project tot een succes te maken. Bijvoorbeeld:

  • Kies de juiste vorm van crowdfunding die bij je past en kies het juiste platform daarbij.
  • Zorg voor een heldere aansprekende pitch met goede foto’s, promofilmpje e.d.
  • Een extra aanbieding als korting of in natura voor investeerders die bijvoorbeeld € 1.000/€ 2.000/€ 5.000 investeren. Zo bood een wijnhandelaar gratis wijnpakketten en een wijnreis aan. Let er wel op dat jouw aanbod uitvoerbaar is.
  • Beweeg je eigen netwerk (familie, vrienden, kennissen) om te investeren. Als een nieuw project snel volloopt is dat interessant voor andere investeerders die jou niet kennen.
  • Maak gebruik van het feit dat crowdfunding momenteel een grote nieuwswaarde heeft en benader (plaatselijke) media.
  • Maak handig gebruik van Social Media zoals Twitter en Facebook en maak gebruik van nieuwssites waar je zelf nieuws op kunt plaatsen.
  • Bestaande klanten, leveranciers, stadsgenoten, sportgenoten etc. vinden het over het algemeen erg leuk om betrokken te worden en te kunnen helpen. Hoe zou jij het vinden om een stukje meegefinancierd te hebben aan je favoriete slager of sportclub? Geef je netwerk de mogelijkheid te investeren in je bedrijf en ze worden grote ambassadeurs en terugkomende klant.
  • Ontwikkel je investeerders tot ambassadeurs door ze een speciale behandeling te geven (een eigen vaste tafel in een restaurant bijvoorbeeld).

Vind je het lastig om bovenstaande zaken zelf voor te bereiden en uit te voeren, dan kun je dit ook laten doen door gespecialiseerde crowdfunding consultants. In mijn ogen een gemiste kans voor jouw onderneming als je crowdfunding alléén inzet voor je financiering.

Veel succes en tot de volgende blog!

Daphne Habets About Daphne Habets
Oprichtster van crowdfunding consultancy CrowdExperts. Daphne heeft uitgebreide crowdfunding kennis & ervaring in vrijwel elke sector. Zij verbindt crowdfunding met commerciële know how, social media en insider platformervaring. Als hoofdredacteur van CrowdFundBeat.nl zit zij bovenop het crowdfundingnieuws en produceert ze zelf het nodige als gepassioneerd blogger en speaker.

About - Oprichtster van crowdfunding consultancy CrowdExperts. Daphne heeft uitgebreide crowdfunding kennis & ervaring in vrijwel elke sector. Zij verbindt crowdfunding met commerciële know how, social media en insider platformervaring. Als hoofdredacteur van CrowdFundBeat.nl zit zij bovenop het crowdfundingnieuws en produceert ze zelf het nodige als gepassioneerd blogger en speaker.

Displaying 2 reacties
Have Your Say

  1. Voor een nieuw project overwegen wij een informal investor resp. een business angel te zoeken. Ook crowdfunding zou een rol kunnen spelen. Hoe kom ik aan het beste advies?

  2. Daphne Habets zegt:

    Ik zie net uw reactie pas. Ik heb u zojuist een mail via linkedin gestuurd.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>