Platform Social Business

Foursquare bindt strijd aan met Google & Yelp

Posted In Platforms & Software & Data, PSB, Social Commerce - Door Antal de Waij op dinsdag, juli 29th, 2014 With No Comments »
Share Button

foursquare nieuwSocial media app Foursquare heeft een grote rebranding aangekondigd. De app gaat zich meer concentreren op ‘search’ dan op ‘inchecken’. Dat laatste heeft Foursquare al in maart veranderd door al haar gebruikers te laten overstappen op de app Swarm. Inmiddels is ongeveer 75% van de huidige gebruikers al overgestapt. Door zich meer op ‘search’ te richten bevind het bedrijf zich meteen in het geolocatie-zoek-concurrentieveld, waar zij platforms als Google en Yelp zal ontmoeten. Het bedrijf zal dan ook goed moeten uitleggen wat het onderscheidend vermogen is ten opzichte van deze al zeer populaire locatie diensten.

Drastische wijziging

Deze drastische wijziging van Foursquare komt uit duidelijke data-analyse van haar 50 miljoen wereldwijde gebruikers. Foursquare’s VP Product Experience, Steinberg, geeft aan dat sommige mensen Foursquare gebruikten om lokaal te zoeken of om in te checken, maar weinig mensen deden beiden. Dat was voor Foursquare de beslissing om de gebruikersgroepen te splitsen. Swarm zal feilloos werken met het nieuwe Foursquare, en garandeert dat alle ‘mayors’ hun status in de nieuwe app zullen behouden.

Rebranding

Tegelijkertijd voert Foursquare een nieuw logo door. Iets wat door analisten als gewaagd en risicovol wordt genoemd. In dit nieuwe concurrentieveld zal alles draaien om de gebruikerservaring. Bij platform social business weten we dat de Foursquare app een voldoende grote database bevat om aan de searchwensen te voldoen, maar toch, Yelp is wel uitgebreider.

Het nieuwe logo is een grote roze F dat onderaan de F een pin heeft zodat deze op een kaart kan worden gezet. De nieuwe app is gebouwd rondom personalisatie en recommendations. Daarnaast zal de app een op de meeste checkins gebaseerde categorie ‘meest populair’ bevatten die je helpt een locatie te vinden. Hiermee wordt de app geschikt voor betere social planning.

De app zal binnen enkele weken worden gereleased gaf Steinback aan.

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>