Platform Social Business

Hashtags commercieel toegepast – 4 voorbeelden

Posted In PSB, Social Commerce, Social Media & Marketing - Door Antal de Waij op dinsdag, juni 10th, 2014 With No Comments »
Share Button

 

Hashtags helpen je op Twitter om discussies Bird Hashtag Conceptte centraliseren rondom een onderwerp.  Ze zijn zo populair geworden dat het gebruik van hashtags is overgenomen door andere sociale platformen.

 

 

 

Hieronder 4 commerciële toepassingen:

1. AmazonCart / AmazonBasket

Amazon maakt het haar klanten graag gemakkelijk. Dat doet zij onder andere door in samenwerking met Twitter verkoop via hashtag mogelijk te maken. Amazon twittert een product, de geïnteresseerde koopt het door te replyen met #amazoncart. Hiervoor moet je als klant wel je twitteraccount hebben gekoppeld aan je klantdossier bij Amazon. Betaling tot en met levering geschiedt vervolgens op reguliere wijze. Je koopt dus met een hashtag.

2. Chirpify tags

Werkt als bovenvermeld voorbeeld, met de toevoeging dat het ook mogelijk is om Facebook en Instagram als platformen in te zetten.

Klik hier voor een mooi voorbeeld.

3. American Express Sync

American Express koppelt, op jouw verzoek, je twitter-account aan de bij hen bekende gegevens en ook hier wordt kopen via hashtag mogelijk. Het leuke is dat het systeem twee varianten biedt. Je kunt als klant van Amex reageren op een door Amex verstuurde tweet met een aanbod. Dat is eigenlijk een soort van postorder-procedure geworden. Maar je kunt van Amex een aantrekkelijk aanbod ontvangen die in een door jou veelbezochte winkel kan worden ingeleverd. Je hoeft alleen via Twitter op het aanbod in te gaan en je korting wordt vanzelf verrekend door Amex op het moment dat je in de betreffende winkel daadwerkelijk op het aanbod ingaat. Hier wordt dus location based marketing toegevoegd als tool.

Bekijk deze video voor een impressie en uitleg.

4. Smart Hashtags op eBay

eBay voegt hashtags toe aan producten die via dit platform worden verkocht. De bedoeling is dat de hashtags ‘meeliften’ naar de sociale conversatie van klanten. Voor consumenten is het prettig dat vergelijkbaar aanbod  via een paar standaard hashtags aan elkaar wordt gekoppeld waardoor een volledig overzicht van verkrijgbare producten ontstaat. Lees hier de aankondiging van eBay zelf per blog.

 

Bron

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>