Platform Social Business

Het belang van social media voor de deeleconomie

Posted In Deeleconomie, PSB, Social Media & Marketing - Door Antal de Waij op maandag, augustus 11th, 2014 With No Comments »
Share Button


em
De deeleconomie heeft als verbindend element het delen van dingen en diensten. Dat kan een huis of een auto zijn, maar dat zijn slechts twee bekende voorbeelden. Rondom veel diensten en dingen zijn inmiddels platformen gebouwd. Voor alles is inmiddels wel een platform opgezet, waarvan wij er vele via Platform Social Business melden.

De explosieve groei van de deeleconomie is een feit. Enerzijds zijn er de grote, bekende namen waar het volume (en media-aandacht) zich bevindt; Uber en Airbnb zijn hiervan de bekende exponenten. Hun explosieve groei is te danken aan een combinatie van factoren, zoals de crisis (zowel financieel, als milieutechnisch) en de marktpenetratie van de smartphone. Maar een andere belangrijke voorwaarde was de groei van sociale media, waarmee men een online identiteit verkreeg die vertrouwen kan uitstralen van en naar volslagen onbekenden.

Social media is vanaf de heup vergroeid met de deeleconomie. De toevoeging van (online) betrouwbaarheid aan de keten helpt de volwassenwording van de deeleconomie enorm, zowel op praktisch als op persoonlijk niveau. Zo is Facebook een belangrijke pijler voor Airbnb. Je vrienden zien waar je geweest bent en wat jouw oordeel is van de locatie. Een goede ervaring wordt daarmee een advertentie-vehikel van iemand die jij betrouwbaar acht. Daar kan geen advertentie tegenop.

Het is natuurlijk zo dat mensen die de deeleconomie omarmd hebben, zelf vaak al goed ingevoerde social media gebruikers zijn. Bedrijven/aanbieders proberen daarom juist actief sociale interactie aan te jagen in de vorm van het vragen om recensies, rankings en ratings. De strategie is hier dat zo de volgers van je klanten worden bereikt met (hopelijk) positieve feedback. Het belang van een positieve kritiek is daarmee nog belangrijk geworden dan ‘ie al was.

Lees hier verder voor resultaten van een onderzoek waar de link tussen deeleconomie-voorbeelden en social media nader werd onderzocht.

Bron

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>