Platform Social Business

Hypocriet verbod op GoBoat en Barqo in Amsterdam

Posted In Deeleconomie, PSB, Social Enterprise & Collaboration - Door Redactie op dinsdag, augustus 26th, 2014 With 2 reacties
Share Button

verboden maaiveldDe deeleconomie is nog relatief nieuw. En zoals zo vaak lopen vernieuwende initiatieven tegen beperkingen in de wet- en regelgeving aan. Vandaag in het nieuws in het Parool: start-ups GoBoat en Barqo worden verboden in Amsterdam. En beide start-ups dreigen daarmee de dupe te worden van wetgeving die per definitie achter de feiten aanloopt.

GoBoat en Barqo verboden door Waternet
GoBoat en Barqo brengen particuliere botenbezitters in contact met mensen die wel een dagje, of langer, heerlijk op het water willen vertoeven. Daarvoor betalen ze de bootbezitter een bedrag en GoBoat of Barqo krijgt een commissie. Je zou zeggen dat het mooi is dat een boot gebruikt wordt die anders aan de kade blijft liggen. Waternet denkt daar anders over. Omdat ze zelf ook wel aanvoelen dat ze niet sterk staan, geven ze nog aan dat ze het mooie initiatieven vinden. Maar het verbod is wel een feit. Daarbij verschuilt Waternet zich achter regelgeving van de gemeente Amsterdam. Als ik als particulier mijn boot aan mijn buurman verhuur en daarvoor een huursom krijg, is er niets aan de hand. Dat is volgens Waternet immers toch niet te controleren. Maar nu er een bedrijf tussen zit, mag het niet meer. Dan moet je opeens beschikken over een exploitatievergunning die in Amsterdam vooral vergeven wordt aan bedrijven die voldoen aan allerlei veiligheidsregels. Niets mis met veiligheidsregels trouwens, maar het blijft raar dat ik mijn wel boot aan mijn buurman mag meegeven maar niet aan het gezin dat drie straten achter mij woont en mijn boot via bijvoorbeeld GoBoat heeft gevonden. Ik vind dat raar en hypocriet. GoBoat en Barqo hebben allebei te horen gekregen dat er een boete volgt als ze hun activiteiten in Amsterdam toch doorzetten.

Hoe kan het wel?
Ik ben voorstander van een cultuurverandering bij de bedenkers en handhavers van de wet- en regelgeving: laat ze nu eens kijken van hoe het wèl kan in plaats van hoe het niet mag. Zou het niet mooi zijn als de initiatiefnemers van GoBoat en Barqo door de gemeente en Waternet uitgenodigd worden om samen te bekijken hoe het wel kan? Dat maakt het leven een stuk leuker en geeft mooie nieuwe initiatieven als GoBoat en Barqo een kans. Want uiteindelijk wordt de wet- en regelgeving toch wel aangepast omdat de deeleconomie nu eenmaal niet te stoppen is. Maar laat dat niet te laat zijn voor GoBoat en Barqo en de vele andere initiatieven die op dit moment als paddenstoelen uit de grond schieten!

Bron

About Redactie

About -

Displaying 2 reacties
Have Your Say

  1. Waternet loopt achter de feiten aan en is kennelijk ergens bang voor. Misschien angst voor vernieuwing. Wat is, zoals terecht vermeld in het artikel, het verschil tussen een boot uitlenen aan je buren of je boot uitlenen via een digitaal platform aan je buren?

    Doet me ook aan Uber denken die door sommige steden verboden is. Als je als consument gemak wilt en op makkelijke wijze meer keus dan is innovatie en enthousiasme niet tegen te houden.

    Vreest Waternet overlast of drukte bij succes? Ik hoop dat dat Barqo en Goboat er met Waternet uitkomen.!

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>