Platform Social Business

Incontinentie steeds socialer

Posted In Consumer 2 Consumer & P2P, PSB, Social Commerce, Social Media & Marketing - Door Redactie op vrijdag, augustus 22nd, 2014 With No Comments »
Share Button

20140814 Luier_om_op_vakantieHerinner je je die Duitse commercial nog waarin een ietwat schuchtere jonge man in de rij staat bij de kassa van een supermarkt? Hij wil iets kopen en het is volstrekt duidelijk dat hij niet wil dat de mensen om hem zien wat het is. Voorzichtig legt hij de geheime waar onder zijn andere boodschappen op de band bij de kassa. De klant voor hem vertrekt en de kassière begint aan zijn boodschappen. So far, so good. Totdat de kassière aan de geheime boodschappen begint en plotseling keihard naar een collega aan de andere kant van de winkel schreeuwt: “Trudy, wat kosten de condooms?”. De jongen duikt zichtbaar in elkaar…..

Deze commercial is al wat ouder maar nog steeds zijn er grote groepen mensen die zich schamen bij de aankoop van bijvoorbeeld condooms, middeltjes tegen luizen of incontinentieluiers. Hoe ga je daar als moderne marketeer mee om?

Net zoals vroeger werkt humor nog steeds. Maar er zijn vandaag de dag natuurlijk veel meer mogelijkheden dan alleen een tv-commercial. Een viral video bijvoorbeeld. Of zet een wedstrijd op met behulp van user-generated content. En natuurlijk het gebruik van social media waarmee je uitstekend in staat bent om je (potentiële) klant te betrekken bij je product. Het is niet moeilijk om daar veel content voor te creëren. En dat doe je het liefst samen met de leden van je community natuurlijk.

Communicatie rondom producten waar je klanten zich voor kunnen schamen is één ding. Het makkelijk maken van de aankoop is minstens net zo belangrijk. Het is veel gemakkelijker en minder beschamend om de aankoop online te doen. Dat is een open deur maar je zet pas echt stappen als je er voor zorgt dat je informatie van je klanten verzamelt via crowd sourcing en als je je klanten, zo nodig, anoniem via de community met elkaar in contact brengt.

De manier waarop je je product tegenwoordig kunt positioneren is ook veranderd. Marketeers realiseren zich ook steeds meer dat je tegenwoordig beter issues kunt adresseren dan er omheen blijven draaien. Er zijn steeds minder taboes en als je een issue op een humorvolle wijze kunt benaderen is dat vaak goed voor de verkoop. En daar is het uiteindelijk natuurlijk om te doen.

Een voorbeeld uit de USA
Tussen de 25% en 45% van de vrouwen in de USA lijdt minimaal één keer per jaar aan incontinentie. Dit probleem wordt groter naarmate de vrouwen ouder worden. De baby boomers zorgen er voor dat de markt voor incontinentieluiers, van 1,4 miljard dollar in 2013, jaarlijks met 8% groeit. Procter & Gamble is ruim 10 jaar weggeweest op deze markt maar deze cijfers waren aanleiding om weer terug te komen. En zoals het Procter & Gamble betaamt doen ze dat meteen goed. In tegenstelling tot in de Verenigde Staten is Procter & Gamble in Nederland niet actief op de markt van incontinentieproducten. Misschien tijd om dat eens te heroverwegen?

In de Verenigde Staten heeft het merk Depend incontinentieluiers neergezet als een nieuw soort ondergoed. En dat hebben ze in een commercial gewoon laten zien. En het lijkt een detail maar ze hebben er ook goed over nagedacht dat ze dat het beste kunnen doen met groepen mensen. Omdat, sociale wezens als we zijn, het taboe dan opeens weg lijkt te vallen. Kijk hier maar eens naar de bijbehorende film. Zonder de inzet van social media had de film overigens nooit het bereik gehad dat ze er gerealiseerd hebben. Bijzonder waardevol in deze campagne waren de bijdragen in de vorm van anekdotes van klanten. Dit omdat klanten in zijn algemeenheid bedrijven niet vertrouwen. Maar klanten vertrouwen wel klanten.

Maar ook online communities en online bestellingen hebben zo hun nadeel. Een groep klanten is vanuit privacy overwegingen (nog) bang om er gebruik van te maken. Voor deze, steeds kleiner wordende groep, zit er niet veel anders op dan een zonnebril op te zetten en weer in de rij gaan staan bij de drogist of supermarkt. En dan maar hopen dat de kassière haar mond houdt.

Bron

About Redactie

About -

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>