Platform Social Business

Interview: Albert Wieringa van Spull.nl & Peerbieb.nl

Share Button

spull.nlDe ondernemende student Albert Wieringa is initiatiefnemer van studieboeken deelplatform van spull.nl, dat onderdeel uitmaakt van onze geliefde deeleconomie. We kregen de kans hem nog enkele vragen te stellen voordat zijn platform live gaat per 1 september 2014.

Kan je iets vertellen over hoe het idee voor Spull.nl is ontstaan? Op de website van onze studentenvereniging werden vaak oproepjes geplaatst door leden die op zoek waren naar bepaalde studieboeken. Dat gebeurde op den duur zo vaak dat we besloten een online overzicht te maken van wie welke studieboeken had. Zodat je boeken sneller kon vinden. Het leek ons handig als je dan ook direct kon vragen om een boek te lenen. En dan is het nog een kleine stap om bij te houden aan wie welke boeken uitgeleend zijn. Zo weet je altijd waar je uitgeleende boeken zijn.

Richt spull.nl zich specifiek op een deel van de onderwijssector (MBO, HBO of universitair) of doe je dat juist niet? Van welke onderwijstak verwacht je het meest? Spull richt zich momenteel overwegend op studie- en studentenverenigingen, omdat dat al bestaande groepen zijn die boeken aan elkaar uitlenen. We verwachten dat vooral studieverenigingen Spull veel gaan gebruiken. Daar zijn relatief veel mensen die dezelfde boeken (nodig) hebben. Maar in theorie zou je met Spull ook een lokale bibliotheek kunnen starten ;).

Wat zijn je verwachtingen van spull.nl in aantallen gebruikers? Welke steden wil je als eerste ‘veroveren’? We richten ons nu eerst op Enschede. Daar zitten ongeveer 25 studieverenigingen. Over een jaar willen we tienduizend gebruikers hebben en in meerdere steden actief zijn. In 2015 gaan we naast delen ook onderling verkopen aanbieden. Zonder kosten. Omdat we lokaal werken, vervallen bovendien verzendkosten. Uiteindelijk willen we dat Spull een deelmarktplaats wordt voor allerlei spullen, niet alleen voor boeken.

Je wilt spull.nl gratis houden voor deelnemers, waar liggen voor jou/jullie de verdiensten? Kortom, hoe verdien je geld? Ons verdienmodel ligt nog behoorlijk open. We gaan in ieder geval uitgebreide opties voor groepen aanbieden. Bijvoorbeeld customization en/of API-toegang. Op dit moment verwijzen we naar het tweedehands aanbod van Bol.com, dat is handig als je een boek niet kunt vinden in je eigen netwerk. Per verkocht boek ontvangt Spull een kleine commissie.

Wat is/was de grootste te nemen hindernis in de fase voor livegang? Bepalen wat de minimale versie van het ‘product’ is. Niet teveel toeters en bellen toevoegen, maar een stabiel platform neerzetten.

Wat is jouw advies aan iedereen die overweegt een soortgelijk initiatief te gaan beginnen? Denk als gebruiker. Zorg dat wat je maakt, zo laagdrempelig mogelijk is. Bij veel websites zie je dat het invoeren van boeken veel werk is. Dan wordt er triomfantelijk vermeld dat je ook boeken kan toevoegen door middel van een ISBN-nummer. Dat is misschien makkelijk voor het bijhouden van de website, maar de meeste gebruikers kennen het ISBN-nummer niet. Die kennen de titel, schrijver en weten hoe het boek er ongeveer uitziet.

Ben je nog met andere, soortgelijke initiatieven bezig? We denken dat we de infastructuur van Spull ook kunnen gebruiken voor een peer-to-peer bibliotheek: Peerbieb. In Nederland sluiten steeds meer bibliotheken, terwijl er bij mensen thuis boeken staan te verstoffen in een boekenkast. Waarom lenen we geen boeken van elkaar? Bij genoeg volume kunnen we een abonnement aanbieden voor €1,- per maand. We zoeken nog mensen die mee willen doen. Je kan je aanmelden op Peerbieb.nl .

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>