Platform Social Business

Interview donderdag met Fabian Brink van Huiskamermenu.nl

Posted In Consumer 2 Consumer & P2P, Deeleconomie, Platforms & Software & Data, PSB - Door Antal de Waij op donderdag, september 18th, 2014 With No Comments »
Share Button

logo
Voor Platform Social Business spraken wij met Fabian Brink, co-founder en communitymanager van Huiskamermenu.nl. Dit platform geeft een overzicht van huiskamerrestaurants in Nederland. Via deze website is het mogelijk om huiskamerrestaurants en open avonden te zoeken, te reserveren en te beoordelen. 

Gaan we vanavond uiteten, eten we gezellig thuis of leren we nieuwe mensen kennen op een borrel? Bij een bezoek aan een huiskamerrestaurant kan het alle drie. Huiskamermenu.nl is het eerste deelplatform dat mensen in de gemoedelijke sfeer van een huiskamer laat dineren met een passie voor lekker en gezellig samen eten. De deeleconomie maakt een nieuwe ervaring voor uit eten in de huiskamer mogelijk: goed, gezellig & gastvrij.

Huiskamermenu.nl is gelanceerd eind 2012 en maakt het mogelijk om huiskamerrestaurants en open avonden te zoeken, plaatsen te reserveren en etentjes te beoordelen. De site telt inmiddels ruim 100 aangesloten hobbykoks en groeit sinds 2014 snel.

Ontstaan uit culinaire liefde

De oprichters zijn drie broers en studievrienden. Fabian vertelt: “We zijn bijzonder positief gestemd over huiskamerrestaurants die we in het verleden hebben bezocht, echt bijzondere ervaringen. Al sinds 2005 bestaan, voorzover wij weten, huiskamerrestaurants. Vaak onzichtbaar en ontoegankelijk voor het grote publiek. Het was dus niet makkelijk om aan adresjes van hobbykoks te komen. Veelal zochten we binnen ons netwerk en/of op de enkele beschikbare websites van hobbykoks. We wilden dit graag toegankelijker maken. Wij geloven erin dat huiskamerrestaurants een mooie aanvulling is op de restaurantmarkt. Zo kwamen we met het idee om een platform op te richten die hobbykoks en eters met elkaar in contact brengen. Niet veel later was de lancering van Huiskamermenu.nl een feit.”

cooking-class-forest-kitchen

Verwachtingen vooraf

“Wij hadden de verwachting dat bezoekers positief zouden reageren en dat gebeurt in grote mate ook. Sinds de oprichting hebben we veel tijd gestoken in de ontwikkeling van ons platform en we hebben inmiddels in veel verschillende plaatsen een groot aantal foodlovers bereikt. Een prachtig begin, maar onze droom reikt verder. Ons uiteindelijke doel is om heel Nederland kennis te laten maken met ons platform en deze bijzondere vorm van uit eten gaan en daarmee het nieuwe dineren toegankelijk te maken voor een groter publiek.”

Verrassing bij livegang

“De grootste verrassing was dat Bureau Eerlijke Mededinging huiskamerrestaurants zag als oneerlijke concurrentie van de horeca. Zij hebben alle in 2013 aangesloten hobbykoks een brief gestuurd, waarin zij sommeerden hun activiteiten te stoppen. Zij hebben hiermee onterecht de suggestie gewekt dat hobbykoks beroepsmatig bezig zijn, deelnemend aan het economisch verkeer en dat zij dus ook aan dergelijke regelgeving dienen te voldoen. De meeste hobbykoks vragen slechts een kostendekkende vergoeding aan hun gasten en organiseren maar enkele keren per jaar een huiskameretentje. Gelukkig is aan deze sommatie door veel van onze leden geen gehoor gegeven, maar het heeft ons in de startfase geen goed gedaan.”

Wat is het businessmodel?

“Wij hebben de bètafase, waarin we de website uitvoerig hebben getest en verbeterd, recentelijk afgerond. Het gebruik van de website is momenteel inderdaad gratis. We hebben nog niet nagedacht over een verdienmodel omdat het idee uit passie is ontstaan. Mocht de website op termijn een dusdanige omvang krijgen dat we investeringen moeten doen, dan zullen we hierover moeten gaan nadenken.”

Wat is jouw advies aan iedereen die overweegt een soortgelijk  initiatief te gaan beginnen?

“Doe vooral iets waar je energie van krijgt en waar de maatschappij behoefte aan heeft. Zo geeft Huiskamermenu.nl mij veel voldoening en volg ik de groei van de deeleconomie met veel interesse. Mensen gaan steeds meer met elkaar delen, zoals auto’s, appartementen en in ons geval de eettafel. Dat is een boeiende ontwikkeling.”

Aan wie geef je het interview-stokje door?

De oprichters van www.deeleconomie.nl: Juul Martin en Nils Roemen.

 

Eerder verschenen interview:

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>