Platform Social Business

Interview met Rick Smets oprichter van Crowdsuing

Share Button
Smets, Rick CrowdsuingSmets, Rick CrowdsuingOp platform Social Business willen iedereen achter de social business leren kennen, persoonlijk. Vandaag het eerste interview uit een serie van een aantal interviews met de belangrijkste mensen achter diverse social business initiatieven. Maak kennis met Rick Smets, oprichter van het initiatief Crowdsuing waarover we eerder deze week berichtten.
Even functioneel, wie ben je en wat drijft jouw persoonlijk om Crowdsuing op te zetten?
Ik ben architect in het Gooi en ben secretaris van Stichting Connected Village. Gezien de vele misstanden in onze maatschappij denk ik dat burgers meer macht moeten krijgen ten opzichte van organisaties en bedrijven. De vraag is hoe kan je dat voor elkaar krijgen.

Gisteren ben jij / zijn jullie gestart met Crowdsuing en de eerste publiciteit komt los. Hoeveel mensen hebben jullie al op de been gebracht?
We worden door de pers serieus opgepakt. Misschien zien zij in Crowdsuing direct een wapen om in te zetten nadat de journalistiek zelf een probleem aan de kaak heeft gesteld. Ook lezers van kranten lijken massaal te reageren. Ons artikel in de Spits heeft in de digitale versie meteen veel bijval gekregen.
Wat was het aha moment! Dat doorslaggevend was dat je dit idee moest doorzetten?
Toen Milieudefensie met vier Nigeriaanse boeren Shell aanklaagde wegens vervuilingen in Nigeria en gelijk kreeg van de rechter in Nederland. Nadat ze dit succes behaalde kwamen ze “ineens” in geldnood en zijn ze donaties gaan vragen via internet. Ik heb toen meteen 25,- euro over gemaakt. Hoe kan je zorgen dat een multinational zich gaat gedragen? Ahaaa! Met crowdfunding en doorzettingsvermogen.
In hoeverre wil je samenwerken met andere platforms zoals Kassa, Radar of de Consumentenbond? Zij komen immers ook op voor de belangen van consumenten.
Wij hebben al uitgebreide gesprekken gehad met verschillende platforms. Denk ook aan de piratenpartij (privacy) Foodwatch (voedsel), etc,. De consumentenbond heeft ons heel goed geholpen met advies tijdens het opzetten van de bedrijfsstructuur en de juridische aspecten,zoals het volgen van de CLAIM code voor de stichting.. We hopen door transparant te zijn voor al deze platforms een mogelijke partner te worden. Zij hebben vele groepen in hun achterban die de financiering en de faciliteit nodig hebben die wij nu bieden!
Waarom kiest Crowdsuing ervoor om niet te bemiddelen en meteen naar de rechter te stappen? Waarom meteen de confrontatie opzoeken.
In elke opbouw naar een rechtszaak wordt er eerst weer bemiddeld. Zo werkt het rechtssysteem. Als wij een zaak beginnen zal dat niet anders werken. Er zijn echter veel platforms die bemiddelen. (zie hierboven) En die krijgen dan misschien wel gelijk maar dat betekent niet dat er dan ook wat gebeurt. Wij willen juist een vuist maken als bemiddelen blijkbaar niet werkt! We zijn de helpdesks die je wegwuiven of negeren zat. En dan doel ik op die spijkerbroek die uit elkaar valt terwijl je hem voor de derde keer aantrekt maar ik doel ook op verzekeraars die patiƫnten en dokters dwingen om hun privacy op te geven terwijl de wetgever dit duidelijk heeft verboden. Ik wil in het laatste geval ook meteen naar de rechter, we zijn toch geen kleine kinderen?
Wat heeft jou na livegang het meest verrast?
Het enthousiasme van iedereen! Daardoor denk ik dat we op de goede weg zitten. Als we ons echt gaan verenigen en doorzetten dan zou dit serieus een verandering kunnen brengen in onze samenleving. Nederland is het eerste land waar dit gelanceerd wordt. Ik weet dat wij Nederlanders early adopters zijn en ik hoop dat we een nieuw voorbeeld gaan zetten in de wereld. Een heel positieve!
Welke inzichten kun je mensen meegeven die een platform in de deeleconomie willen starten, jij hebt immers al wat ervaring:
Je mag best iets aan iemand vragen als je ook iets te geven hebt. Dus niet als bedrijf 2Mb storage geven en jou gegevens delen met het bedrijfsleven.Maar een deal die goed is voor beide partijen. Grote bedrijven verliezen dat uit het oog. Dat gaan we ze met, en door middel van, Crowdsuing duidelijk uitleggen.

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>