Platform Social Business

Is de politiek wakker?

Posted In Deeleconomie, PSB - Door Redactie op vrijdag, oktober 17th, 2014 With No Comments »
Share Button

20141016 Uber2Taxidienst Uber en initiatieven in Amsterdam die het delen van boten mogelijk maken, hebben last van de huidige regelgeving in Nederland. En dat is nog zachtjes uitgedrukt. Het lijkt er op dat de politiek ook begint in te zien dat er iets moet veranderen en dat de initiatieven in de deeleconomie een kans moeten krijgen. Maar is dat echt zo?

Snijden in de taxiregels
Om een gelijk speelveld te creëren tussen reguliere taxichauffeurs en chauffeurs die via Uber taxidiensten aanbieden, moet de taxiwet worden versoepeld. Daarvoor pleit de VVD. Onderstaand een aantal standpunten van een paar partijen (bron).

  • De VVD vindt dat de taxiwetgeving de afgelopen veertien jaar is doorgeschoten, waardoor het voor reguliere taxichauffeurs onmogelijk is om de concurrentie aan te gaan met particuliere chauffeurs via Uber. De VVD wil onder meer dat de regels voor rij- en rusttijden, gebruik van taximeters en maximumtarieven worden versoepeld. Ook moet er iets gedaan worden aan de verplichte controles van de boordcomputers, waardoor chauffeurs elke maand tijd en geld kwijt zijn voor een bezoek aan de garage. De VVD wil dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) bij de evaluatie van de Taxiwet die nu wordt uitgevoerd een brede verkenning start welke taxiregelgeving kan worden afgeschaft of versoepeld om het gelijke speelveld mogelijk te maken.
  • De SP wijst erop dat de taxiregels er niet voor niets zijn. Consumenten klaagden over de taxidienst. Daarom moeten chauffeurs onder meer de Nederlandse taal leren en mogen ze geen geleidehonden meer weigeren. De SP wil dat scherper wordt gedefinieerd welke taxidiensten wel en niet toelaatbaar zijn, zodat innovatieve initiatieven mogelijk blijven en taxichauffeurs op een eerlijke manier hun brood kunnen verdienen.
  • De D66 vermoedt net als de VVD dat de regels moeten worden versoepeld, omdat de wet nu niet ‘technologie-onafhankelijk’ is. D66 wil dat Mansveld gaat kijken hoe in de Verenigde Staten de Uber-dienst is gereguleerd.
  • De PvdA vind het te makkelijk om nu te roepen dat het allemaal niet deugt en wil opkomen voor de consument, die een goeie taxirit wil, en voor de taxichauffeur die niet verdrongen wil worden. Die principes zijn voor die partij leidend.

En nu?
We hebben dus te maken met twee regeringspartijen waarvan er een op zich welwillend is maar een eerst een brede verkenning wil starten. De andere, de PvdA, lijkt de kant te kiezen van de ‘conservatieve’ taxichauffeur. De SP zit er een beetje tussenin. D66 heeft nog de meest pragmatische ‘beter goed gejat dan zelf bedacht’-houding.

Ik maak me zorgen. We hebben op dit platform al eerder aangegeven dat wetgeving per definitie achter de feiten aanloopt. En de standpunten van deze 4 partijen geven mij niet de overtuiging dat er nu doorgepakt gaat worden. En dat terwijl onze economie gebaat is bij impulsen van nieuwe start-ups. Dat de gevestigde orde het daar lastig mee heeft, snap ik ook nog wel. Tegelijkertijd heb ik de overtuiging dat ook die gevestigde orde in beweging gaat komen als ze voldoende uitgedaagd worden.

Nieuwe initiatieven in de deeleconomie zoals Uber, Airbnb en GoBoat zijn op zijn minst gebaat bij heldere regelgeving. Maar veel meer nog zouden ze, en de hele Nederlandse economie, gebaat zijn bij regelgeving die ze de ruimte geeft om te ondernemen. Mijn oproep aan de politiek: stop met slapen en regel dat!

About Redactie

About -

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>