Platform Social Business

Kijk Feyenoord, zo kan het ook

Posted In PSB, Social Media & Marketing - Door Antal de Waij op vrijdag, februari 27th, 2015 With No Comments »
Share Button

screenshot-twitter.com 2015-02-27 00-30-21Onlangs zetten ‘Feyenoord Fans’ de stad Rome op z’n kop en brachten schade toe aan de beroemde fontein bij de Spaanse trappen. Eerder die maand, om precies te zijn op 3 februari brachten Ierse Rugby Fans een bezoek aan Rome, en dat ging er ietsje vriendelijker aan toe. De kern van de campagne is dat de Ierse Rugby Union (IRFU) rugby fans in Rome verbond met rugby fans thuis in Ierland. 

Een uitdaging

De organisatie wilde haar imago bij fans een push geven via social en mobiel gedurende het zes landen toernooi. Er zijn natuurlijk uitdagingen om een social media campagne te voeren in het buitenland. Het is hierbij belangrijk een campagne te ontwikkelen die iets toevoegt aan het verblijf van fans. De beste manier hiervoor is om de campagne in handen van diezelfde fans te geven.

De campagne

De IRFU stimuleerde fans hun ervaringen in Rome via sociale media te delen via de al langer in gebruik zijnde hashtag #shouldertoshoulder [shouderaanschouder]. In aanloop naar het toernooi ontstond een leuke sfeer doordat fans hun leukste Rome foto’s voorafgaand aan de wedstrijd op social media plaatsten en daarmee een onderdeel van het event werden.

Voorafgaand aan de wedstrijd werden spelers geïnterviewd via social media over hun verwachtingen van het spel. De IRFU tweette links naar de interviews die om de website van de organisatie waren geplaatst.

Het resultaat

Een heel positieve campagne rondom fans die ver weg van huis zijn. Zie tweet hieronder. Ierland won overigens tegen Italië met 3-26

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>