Platform Social Business

Lego brengt serie met vrouwelijke wetenschappers uit na crowdsourcing campagne

Posted In Crowdfunding &-sourcing, PSB, Social Media & Marketing - Door Antal de Waij op vrijdag, juni 6th, 2014 With No Comments »
Share Button

lego-alatarielDe zweedse Dr. Ellen Kooijman ontdekte dat in het speelgoed eigenlijk nauwelijks vrouwen voorkwamen in de wetenschapset van Lego. Ze diende via het crowdsourcing platform LEGO ideas een verzoek in en won. De set met vrouwelijke wetenschappers is verkrijgbaar vanaf Augustus 2014. De serie omvat een sterrenkundige met een telescoop en paleontoloog met een skelet van een dinosaurus en een laborante.

Lego is eerder bekritiseerd, omdat het een serie Lego Friends uit bracht met slanke vrouwelijke figuurtjes met pasteltinten die pasten in de beauty salon. Deze rel mondde zelfs uit tot brieven die werden geschreven door meisjes die aan Lego vroegen waarom er zoveel Lego-jongens zijn en nauwelijks Lego-meisjes. In een brief staat dat “alle meisjes zitten thuis, gaan naar het strand en winkelen en werken helemaal niet terwijl de jongens “op avontuur gaan, mensen redden en werkten”.

Social Business: Crowdsourcing van Lego

Wanneer een idee op Lego Ideas wordt geplaatst en het project 10.000 stemmen krijgt wordt het project geëvalueerd door designers en marketingmensen. Na het toetsen van het concept op stabiliteit, veiligheid en speelbaarheid en dergelijk wordt het product ontwikkelt en getest.

Hieronder het filmpje waarin het project wordt aangekondigd.

 

 

 

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>