Platform Social Business

Legospeelgoed en crowdsourcing: 5 tips

Posted In Crowdfunding &-sourcing, PSB - Door Redactie op vrijdag, oktober 24th, 2014 With No Comments »
Share Button

20141022 Lego en crowdsourcingWie aan Denemarken denkt, denkt aan LEGO. LEGO Group is een van de grootste speelgoedproducenten ter wereld. Ondanks het simpele concept met de blokjes komt LEGO ieder jaar met nieuwe producten. Het Deense bedrijf heeft niet alleen een sterke innovatieafdeling, maar maakt ook gebruik van crowdsourcing. Vier tot zes producten per jaar worden bedacht door de fans van Lego. Troels Lange Andersen, hoofd bedrijfsontwikkeling bij LEGO Group, zette een paar jaar geleden zette LEGO Ideas op. LEGO Ideas is een platform waarop fans hun ideeën kunnen plaatsen. Als meer dan tienduizend mensen interesse tonen in jouw nieuwe Lego-product, dan wordt het in productie genomen. De bedenker krijgt 1 procent van de opbrengst.

5 Tips van Lego
De tips van Troels Lange Andersen als het gaat om crowdsourcing

  1. Gebruik crowdsourcing als aanvulling op je innovatieafdeling. Crowdsourcing is een fantastische manier om te ontdekken wat je doelgroep bezighoudt, maar je werknemers zijn experts die je bedrijf door en door kennen. Laat werknemers en doelgroep elkaar verrassen.
  2. Bepaal duidelijke regels als je een crowdsourcingplatform opzet. Op het platform LEGO Ideas staan heldere richtlijnen over wat Lego wel en niet doet. Zo blijft het bedrijf dicht bij de visie en ontstaan er geen misverstanden met de fans.
  3. Maak afspraken met je fans. Zo moet ‘the crowd’ op het LEGO Ideas-platform van te voren akkoord gaan met het feit dat de rechten van hun idee bij het bedrijf liggen. En dat het idee pas wordt uitgevoerd bij tienduizend geïnteresseerden.
  4. Beloon je fans. Voor LEGO Group zijn klantinzichten vanuit het platform het meest belangrijk. De producten die voortkomen uit de participatie zijn vooral een manier om de crowd te verleiden om mee te doen. De bedenkers krijgen erkenning en een klein percentage van de winst.
  5. Voor crowdsourcing heb je in principe geen duizenden fans nodig. LEGO opereert wereldwijd, maar als lokale ondernemer zijn inzichten in de wensen van een tiental klanten uit de omgeving al heel waardevol. En als je zorgt dat meedoen leuk is, zal je platform alleen maar groeien dankzij mond-tot-mond reclame.

Snelheid
Idee-ontwikkeling en marktonderzoek met behulp van crowdsourcing gaan een stuk sneller dan op de traditionele manier. Op deze manier heeft Lego nu goed verkopende sets in productie, waar de innovatieafdeling nooit op was gekomen. De Minecraft Legoset, een bouwset gebaseerd op een populair computerspel, is een succesvol voorbeeld. Het Minecraftidee haalde tienduizend supporters binnen vierentwintig uur. Zo’n set gebaseerd op een computergame was een idee dat de eigen mensen nooit hadden gekregen. Zij keken op dat moment meer naar Hollywoodfilms, terwijl games veel langer populair blijven bij kinderen. Minecraft is inmiddels een van de best verkopende losse sets. En marketing is niet nodig voor dit product: de fans op het platform zorgen voor voldoende vraag.

Innovatieafdeling verdwijnt niet
LEGO Ideas heeft op moment 132.000 actieve gebruikers en groeit gemiddeld met duizend fans per maand. Maar de innovatieafdeling bij LEGO zal zeker niet verdwijnen. Troels Lange Andersen: “onze experts zijn goed in wat ze doen. Crowdsourcing is een aanvulling. Voor ons is crowdsourcing vooral belangrijk om inzicht te krijgen in de markt, ondanks successen zoals de Minecraft-lego. Met die inzichten kunnen we relevant blijven en weten we wat er speelt bij onze klanten. Dat we de producten ook echt op de markt brengen, is vooral een manier om de fans te verleiden om actief te participeren op het platform.”

Bron

 

 

 

About Redactie

About -

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>