Platform Social Business

Marketeers en IT-ers nu echt tot elkaar veroordeeld

Posted In Platforms & Software & Data, PSB, Social Enterprise & Collaboration - Door Redactie op woensdag, augustus 27th, 2014 With No Comments »
Share Button

http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photo-people-hands-connect-pieces-jigsaw-puzzle-solution-to-form-connection-image29741285Elke marketeer en elke IT-er herkent het waarschijnlijk wel: wat is het toch moeilijk om samen te werken. Het lijkt wel alsof beide groepen een voor elkaar totaal onverstaanbare taal spreken. En dan zijn het ook nogal verschillende persoonlijkheden die samen tot mooie oplossingen moeten komen waar de klant uiteindelijk voordeel bij heeft. Lastig hoor. Maar excuses zijn niet meer relevant: de digitale samenleving maakt dat samenwerking gewoon moet. Dat blijkt ook uit het onderzoek ‘Accenture Interactive 2014 CMO-CIO Alignment survey’. Als marketeer zeg ik het pijn in mijn hart maar de wil om samen te werken mag vooral bij de marketeers nog wel wat stijgen….

Klantbeleving centraal
Het onderzoek toont aan dat de digitale revolutie leidt tot een intensievere samenwerking tussen marketing en IT. Vanuit een gezamenlijke visie moet steeds meer gewerkt worden aan een onderneming die gebouwd is rondom klantbeleving. Dat zien de CMO (Chief Marketing Officer) en CIO (Chief Information Officer) gelukkig ook. Zeker sinds marketing steeds meer digitaal wordt met de daarbij horende technologie.

Marketing IT steeds belangrijker
Meer dan de helft van de CMO’s en CIO’s heeft marketing IT bovenaan hun prioriteitenlijst staan. Ze zien allebei dat marketing IT belangrijk is voor de klantbeleving, databaseanalyse en social media. Toch zijn er nog te veel marketeers die aangeven dat hun IT-afdeling de relevante ontwikkelingen niet bij kan houden. Diezelfde marketeer krijgt van zijn IT-collega het verwijt dat ze hun eisen te vaak veranderen.  Om die kloof te dichten nemen steeds meer CMO’s marketeers met IT-kennis aan en nemen de CIO’s IT-ers aan met marketing kennis. Marketeers blijven echter nog steeds bang dat de geboden technologische oplossingen te ingewikkeld zijn.

Vooral de marketeer moet aan de bak
Uit het onderzoek blijkt dat de CIO het belang van strategische samenwerking meer ziet dan de CMO. De scores voor beide beroepsgroepen zijn gestegen ten opzichte van 2012 maar de marketeer heeft zijn achterstand niet ingehaald. Vooral de marketeer moet dus aan de bak. Vandaar ook dat de aanbevelingen die Accenture doet in het onderzoek zich vooral richten op de marketeers. Het gaat er niet langer om of marketing en IT verbinding moeten zoeken. Dat zou tegenwoordig vanzelfsprekend moeten zijn. De digitale golf spoelt de functionele muren tussen marketing en IT weg. En de marketeers en IT-ers die in hun huidige, traditionele zandkasteel blijven zitten, spoelen gewoon mee.

Bron
Download hier het volledige rapport of bekijk de infographic

About Redactie

About -

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>