Platform Social Business

Nederlanders steeds meer bereid de auto te delen

Posted In Consumer 2 Consumer & P2P, Deeleconomie, PSB, Smart Cities - Door Antal de Waij op woensdag, juli 29th, 2015 With No Comments »
Share Button

Parking Het gaat goed met de deeleconomie. Steeds meer Nederlanders zijn bereid om hun auto te delen op het moment dat ze deze niet nodig hebben, bijv. tijdens een vakantie. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek door hogeschool CAH Vilentum en ParkFlyRent, het autodeelplatform voor vliegvelden.

Dit onderzoek, uitgevoerd door studenten Groene Bedrijfskunde, toont aan dat inmiddels 27,4% van de Nederlanders bereid is om zijn of haar auto te delen. Dit is een stijging ten opzichte van eerdere onderzoeken zoals het onderzoek van Pieter van der Glind van ShareNL uit 2013, waar nog slechts 24,6% van de ondervraagden de auto uit wilde lenen.

Het onderzoek richtte zich specifiek op autodelen tijdens een vakantie, een dienst die in Nederland door ParkFlyRent geboden wordt. De combinatie tussen gratis parkeren en het idee dat de auto zelfs geld opleverde tijdens de vakantie bleek een sterke incentive voor mensen om te delen. Ook werd het sociale karakter veel genoemd als reden en bleek de verzekering een belangrijke ondersteunende factor. Door die combinatie van factoren bleek de bereidheid tot delen zelfs naar 36,2%.

Het onderzoek richtte zich naast auto’s ook op andere vlakken om te delen. Zo bleek bijvoorbeeld dat ongeveer evenveel ondervraagden bereid waren hun huis te delen (bijv. op Airbnb) of hun huisdier (bijv. Pawshake) en, smeu├»g genoeg, 6% procent van de ondervraagden zelfs de eigen partner best wilde delen.

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>