Platform Social Business

Neelie Kroes breekt lans voor Uber en taxi Apps

Posted In Deeleconomie, PSB - Door Antal de Waij op donderdag, juni 12th, 2014 With No Comments »
Share Button

BELGIUM-EU-TECHNOLOGY-TELECOMMUNICATIONSLaat me reageren op het nieuws van uitgebreide stakingen en talloze pogingen om taxi app diensten te beperken of te verbannen in heel Europa. Het debat over taxi apps is eigenlijk een breder debat over de deeleconomie. Dit debat dwingt ons om na te denken over de distruptieve effecten van digitale technologie en de noodzaak voor ondernemers in onze maatschappij. En dat is waar de taxi protesten eigenlijk over gaan

Het is waar dat we sympathie hebben voor mensen die grote veranderingen in hun leven ervaren. Chauffeurs maken toekomst plannen en moeten hun gezin voeden. Maar hoe kunnen ze dat doen wanneer die toekomst naast prijsconcurrentie van Uber ook zelfrijdende auto’s bevat? Daarnaast zijn veel mensen vanwege dure licentie systemen gebonden aan een systeem waarbij diezelfde licentie eigenlijk een deel van hun pensioenvoorziening is. De zorgen van taxi chauffeurs over deze nieuwe vormen van concurrentie zijn reëel maar geen reden om het debat hierover niet te voeren.  

Of het nu over taxi’s, accommodatie, muziek, vliegreizen, nieuws of anderszins gaat, het feit is dat digitale technologie veel aspecten in ons leven veranderd. We kunnen deze uitdagingen niet aan door ze te negeren, te staken of te verbieden. In plaats van het verbieden van tools hebben we een echte dialoog nodig waarin we praten over de disrupties veroorzaakt door technologie.

We hebben ook diensten nodig die ontworpen zijn rondom consumenten. De oude manier van het ontwikkelen van diensten en regels rondom producenten werken niet meer. Natuurlijk, ze moeten gehoord worden maar wanneer je een systeem rondom producenten ontwikkelt, dan betekent dit meer regels en wetten. En dat is wat mensen niet wille. Deze wetten zullen snel zijn verouderd terwijl het een groep voortrekt die de beste politieke lobbyisten hadden terwijl de wet werd gemaakt.

Dat is ouderwets vergeleken met een systeem dat ons als consumenten helpt en ondernemerschap stimuleert. We hebben beide elementen nodig in onze economie anders worden we ingehaald door Oost en West. We zullen bekend staan als de plaats die vroeger de toekomst vertegenwoordigde maar is verworden tot ’s werelds grootste speeltuin en verzorgingshuis. Ik wil niet dat Europa zo’n toekomst heeft. Dat is niet de wereld waarin ik me voorstelde dat mijn kleinkinderen in zouden opgroeien.

Dat is de reden dat ik me het uitgesproken over de taxi apps. Omdat de disruptieve werking van technologie in het algemeen goed is. Het elimineert enkele banen en veranderd andere maar het verbetert de meeste banen en creëert ook nieuwe banen.

Indien we digitale technologie niet gebruiken zullen miljoenen banen eenvoudigweg ergens anders ontstaan en Europeanen zullen boos worden dat ze geen toegang hebben tot de gemakken die mensen in Azië, Australië, Amerika en Afrika als vanzelfsprekend beschouwen. Veel mensen die innovaties ontwikkelen zullen uit Amerika en andere landen komen. Maar ook Europese innovators zullen opstaan waar de rest van de wereld jaloers op kan zijn. Het zal onze welvaart allemaal ten goede komen.

Mensen die deel uitmaken van de deeleconomie zoals chauffeurs, accommodatie eigenaren, gereedschap eigenaren moeten allemaal belasting betalen en zich aan de regels houden. Het is de verantwoordelijkheid van nationale en lokale autoriteiten om ervoor te zorgen dat dat ook gebeurd.

Maar we kunnen ons niet allemaal in een grot verschuilen.

Taxi’s kunnen ook voordelen hebben bij deze nieuwe innovaties op een manier die gunstig is voor consumenten. Ze zijn sneller, kunnen gemakkelijker grote evenementen bedienen, er kunnen meer taxi’s ontstaan en hun werktijden kunnen meer flexibel worden ingezet. Deze apps helpen dat bewerkstelligen.

Meer algemeen gezegd: de taak van wetgevers is niet om tegen je te liegen en je te vertellen dat alles altijd hetzelfde blijft en dat morgen hetzelfde zal zijn als vandaag. Dat is niet het geval. Dat niet alleen, het is erger voor u en uw kinderen wanneer we net doen alsof we niet hoeven te veranderen. Wanneer we niet samen nadenken over de manier waarop we kunnen profiteren van deze veranderingen en deze nieuwe technologieën, dan zullen we daar allemaal onder lijden.

Het wordt dus tijd om om tafet te gaan zitten en innovatie op redelijke manier te accomoderen. We kunnen kunnen niet een hele groep burgers criminaliseren of touristen wegjagen van plaatsen die geld nodig hebben om enkele industriën te beschermen die denken dat ze uitgesloten kunnen worden van de digitale revolutie. Dat is niet eerlijk ten opzichte van anderen en niet echt realistisch.

Het is tijd om de waarheid onder ogen te zien: digitale innovaties zoals taxi-apps zullen blijven, we dienen mét en niet tégen ze werken.

Dit artikel is vertaald en ingekort gepubliceerd. Lees hier het originele blog van Neeli Kroes.

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>