Platform Social Business

Moeizame start Kickstarter Nederland

Posted In Crowdfunding &-sourcing, PSB - Door Antal de Waij op maandag, juni 23rd, 2014 With No Comments »
Share Button

Kickstarter-NLVanmorgen te horen op NOS Radio 1; een evaluatie van de eerste 2 maanden van Kickstarter NL. Wel wat vroeg voor een eerste evaluatie.

Van de 70 geplaatste projecten bleken er slechts 10 aan de benodigde financiering te zijn gekomen. In de reportage kwam een caravanondernemer aan het woord die een financiering zoekt voor een nieuw model caravan. Er bleek zegge en schrijve 1 inschrijving van € 25,- te zijn binnengekomen voor een benodigde financiering van € 17.500,-. Dat schiet niet op, inderdaad. Crowdfunding groeit, maar het is geen Haarlemmerolie. De markt is kennelijk in staat zelf goed te bepalen waar het op inschrijft.

Als je de prille cijfers van Kickstarter NL vergelijkt met die van haar Amerikaanse moeder, heeft Kickstarter NL nog een weg te gaan. In Amerika krijgt 44% van de daar geplaatste projecten de financiering rond. Hoe zou het slagingspercentage van Kickstarter NL van bijna 15 zich verhouden tot financieringsaanvragen bij onze systeembanken?

De vraag dringt zich ook op of het lokaliseren van de aanvraag (i.e. het beperken tot  Nederland) een zinvolle strategie is. Als het idee zich goed laat vertalen, is het misschien wijs om daar de global community op aan te spreken. Twee studenten uit Enschede hebben ingeschreven bij Kickstarter USA en haalden met hun domotica-project Homey binnen 2 dagen de benodigde €100.000,- binnen. Dat resultaat in die termijn had in ieder geval nooit door systeembanken verbeterd kunnen worden!

Bron

 

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>