Platform Social Business

Parkeren 2.0 – met variabele parkeertarieven inspelen op aanbod en vraag

Posted In Deeleconomie, PSB - Door Antal de Waij op dinsdag, juli 15th, 2014 With No Comments »
Share Button

sfpark-parking-map-640x353De toekomst voor parkeren is te te zien in San Francisco. Daar wordt een variabel prijsmodel gehanteerd, gebaseerd op aanbod en vraag naar parkeerruimte.

Door invoering van dit systeem worden verschillende voordelen gerealiseerd:

  • parkeerders weten vooraf in welke delen van de stad zij terecht kunnen tegen welke prijs
  • de beschikbare parkeerruimte wordt beter benut
  • door je vooraf te informeren, bespaar je als parkeerder geld
  • vermindering van verkeersdruk door minder automobilisten op de weg, zoekend naar parkeerruimte die er niet is
  • minder dubbelparkeren en andere ongewenste, potentieel gevaarlijke, verkeerssituaties

De parkeerder ontsluit beschikbare parkeerinformatie met een gratis app. Ook het betalen van parkeertijd wordt via dezelfde app gerealiseerd. Parkeergarages stemmen hun capaciteit realtime af en deze informatie kan via de app worden ontsloten. Losse parkeermeters zijn uitgerust met een sensor die doorgeeft of de plek beschikbaar is.

De prijs voor beschikbare capaciteit, die via de app wordt doorgegeven, kan op deze manier van huizenblok tot huizenblok variëren. De parkeerder kan nu zelf bepalen waar hij wenst te parkeren tegen welk tarief.

Vorige week hebben we het over Mobypark gehad, een social business initiatief voor het verhuren van parkeerplaatsen, die in eigendom zijn van particulieren en bedrijven.

Bron

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>