Platform Social Business

Promotie-onderzoek crowdsourcing: “geld geen goede motivator”.

Posted In Crowdfunding &-sourcing, Platforms & Software & Data, PSB - Door Antal de Waij op maandag, september 22nd, 2014 With No Comments »
Share Button

Op 25 september hoopt drs. Oguz Ali Acar van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), te promoveren op zijn onderzoek ‘Crowdsourcing for Innovation: Unpacking Motivational, Knowledge and Relational Mechanisms of Innovative Behavior in Crowdsourcing Platforms’. De belangrijkste vondsten die Acar deed tijdens uitvoering van zijn onderzoek zijn deze:

– Crowdsourcing-platformen bestaan grotendeels uit het demografische segment ‘jonge mannen’. Zij zijn bij uitstek bevreesd dat er misbruik van hun ideeën wordt gemaakt. Deze gedachte ligt ten grondslag aan het uitblijven van ingediende innovaties door deze groep. Onder vrouwen en ouderen in het algemeen zou dit voorbehoud veel minder leven. Volgens Acar zouden organisaties transparant(er) moeten zijn over het gebruik van ideeën en oplossingen die in de crowd worden gedeeld. Zo bereik je optimale graad van participatie.

– In zijn proefschrift concludeert hij verder dat het in vooruitzicht stellen van (grote sommen) geld om de crowd te motiveren, onder bepaalde omstandigheden geen goede strategie is. Voor crowdleden die worden gemotiveerd door sociale redenen, zoals het willen helpen van anderen, is geld ineffectief – zo’n premie kan zelfs averechts werken. Het is volgens Acar van groot belang dat organisaties de diversiteit in motivatie erkennen en er rekening mee houden om zo crowds effectief te kunnen motiveren aan creatieve activiteiten deel te nemen.

In deze video neemt Acar zijn bevindingen en aanbevelingen nog even kort met ons door:

Bron

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>