Platform Social Business

Reputatiemanagement wordt héééél persoonlijk

Share Button

reviews-rate-starsWe kennen natuurlijk al reputatieplatforms als Klout of Peerreach.  Deze zijn conversatiegedreven praat je wel met de juiste influencials in jouw markt. Maar nu de deeleconomie of platformeconomie meer onderdeel wordt van ons dagelijks leven dient zich een interessante ontwikkeling aan. Alleen een score is onvoldoende. Wanneer je immers je huis, je auto of spullen uitleent aan een wildvreemde is het wel handig deze persoon te kunnen checken. Diverse Apps voorzien in het geven van sterren of het achterlaten van een review. 

Persoonlijk digitaal reputatie paspoort

Je persoonlijke reputatie wordt steeds belangrijker online. Je zou kunnen spreken van een digitaal paspoort. Maar waar in de offline wereld de overheid hoeder is van het paspoort laat zij hier een enorme gat liggen. Bedrijven spelen hierop in door een reputatieplatform te starten.

Verzekeren en vertrouwen

Waar commerciële bedrijven in beginsel het vertrouwen genieten is dat in de deeleconomie vaak niet zo, er is immers geen sprake van een vergunning en je weet niet precies hoe het met verzekeringen of brandveiligheid zit. Wie is verantwoordelijk als je een apparaat beschadigd of erger, kapot gaat? Veel platforms werken aan dat vertrouwen door verzekeringen aan te bieden voor nog meer vertrouwen.

Rating, Ranking, Recommendations en Reviews

In veel applicaties zijn er legio mogelijkheden om diensten en producten te beoordelen door middel van het geven van sterren. Veel vergelijkingswebsites maken een rangorde van de kwaliteit van producten en diensten en wanneer je een restaurant bezoekt of een boek koopt is het inmiddels normaal geworden dat via aanbevelingen en reviews even kijkt wat anderen van dat product vinden.

In de deeleconomie wordt het persoonlijk

De deeleconomie of sharing economy is gebaseerd op vertrouwen tussen mensen. Bovenstaande reputatie applicaties gaan of over goederen en diensten of kennen een andere invalshoek dan de mensen achter de dienst. Kortom mensen worden gereviewed. Dat gebeurd overigens al jaren op diverse websites zoals doctoren via ratemds.com of docenten via ratemyprofessors.com.

Transformeerbaar

Nieuwe applicaties verschijnen op de markt. Onderstaande persoonlijke rating applicaties transformeren naar multiplatform reputatie apps. Bijzonder hieraan is dat jouw persoonlijke reputatie ‘transformeerbaar’ wordt van het ene (deeleconomie) platform naar het andere. Hieronder drie voorbeelden.

1. Trustcloud.com

TrustCloud meet je online gedrag en transacties op deeleconomie platformen en maakt ze ‘draagbaar’door aan elke persoon een TrustScore te hangen. De TrustScore meet je betrouwbaarheid in een schaal van 1 tot 1000, waarbij 1000 de beste score is. De score is opgebouwd uit verschillende universele betrouwbaarheids ‘waarden’ zoals consistentie, vrijgevigheid en transparantie.

Wanneer je score goed is biedt Trustcloud zelfs digital badges die je kunt integreren op je deeleconomie platform of persoonlijke website, inclusief de ‘badges’ van bijvoorbeeld goed gedrag. Dit allemaal om te laten zien dat je betrouwbaar en OK bent. De TrustCard is dus bedoeld om te gebruiken op diverse platforms. Trustcloud is op dit moment gratis beschikbaar

2. Traity.com

Traity wil de standaard in de wereld van de persoonlijke online reputaties en wil helpen een beteren (online) wereld te creëren door de betrouwbaarheid van mensen en hun gedragingen op Internet te analyseren. Meegenomen wordt alles wat je in je social profielen zoals Twitter plaatst, een persoonlijkheidstest die je kunt doen in Traity en bijvoorbeeld de reviews van jouw als persoon op een marktplaats zoals eBay. Traiyt toont overigens alleen positieve kenmerken van mensen. Kenmerken van mensen die laag scoren worden niet getoond.

Traity maakt onderscheid tussen sterke en zwakke punten van iemand. Bijvoorbeeld, je kunt beste een goede verkoper zijn op eBay met een topservice en een vijf sterrren reputatie hebben terwijl je heel slecht bent in koken terwijl je toch zo je best doet op thuisafgehaald. Het gaat Traity dus om de juiste type mens bij de juiste transactie te zoeken. Traity heeft inmiddels een Serie A financiering gehad van grote bedrijven als Horizons Ventures, BDMI van Bertelsmann in Duitsland en Dave McClure in Silicon Valley in de Verenigde Staten.

3. Erated.co

Erated geeft aan dat jouw reputatie wordt bepaald door wat anderen online over je zeggen. Gericht op e-commerce transacties maakt Erated de markt transparanter. Erated heeft dus als uitgangspunt hoe anderen over jou praten. Om dus een hele goede online verkoper (met veel sterren) te zijn moet je verantwoordelijkheid nemen voor je eigen reputatie. Je wordt immers als verkoper beoordeeld op bijvoorbeeld de snelheid van levering of je prijs. Als koper kun je ook beoordeeld worden, bijvoorbeeld of je op tijd betaald. Ook Erated geeft de mogelijkheid jouw repuatie van bijvoorbeeld eBay of Amazon te verplaatsen naar een willekeurig (deelnemend) deeleconomie platform zoals Airbnb

Vragen

Ondanks de goede intenties van deze bedrijven die vertrouwen transparant willen maken blijven een aantal vragen hangen:

  1. Wie is eigenaar van jouw reputatie?
  2. Heb je het recht om gedelete of vergeten te worden wanner je dat wilt?
  3. Hebben negatieve data eigenlijk meer waarde ten opzicht van positieve waarden?
  4. Hoe betrouwbaar is het systeem tegen fraude? Immers ik kan gemakkelijk 10 transacties doen met een vriend en elkaar veel positieve sterren en reviews geven.
  5. Wat gebeurd er met je wanneer er een kritische massa is en jij staat er als persoon niet tussen omdat je hieraan niet mee wilt doen?
  6. Kun je vertrouwen wel in een algoritme vastleggen?

Heb jij een mening over deze reviewwebsites, laat het ons weten door het plaatsen van een comment!

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>