Platform Social Business

Social Media NL in 2015: harde landing voor Twitter

Posted In Platforms & Software & Data, PSB, Social Media & Marketing - Door Antal de Waij op dinsdag, februari 3rd, 2015 With No Comments »
Share Button

social media 2015In 2010 is Newcom gestart met een grootschalige studie naar social media. Dit grootschalige landelijk onderzoek is dit jaar voor het vijfde jaar op rij gehouden, met opnieuw een indrukwekkende respons (n=10.395). Conclusie: twitter is keihard op z’n retour.

De meeste gebruikte platformen zijn:

  1. Facebook met 9,4 miljoen registraties en 6,6 miljoen dagelijkse gebruikers.
  2. Youtube met 6,8 miljoen Nederlanders die hiervan gebruik maken waarvan 1,2 miljoen dagelijks
  3. Googe+ met 3,9 miljoen Nederlands en 1,3 miljoen dagelijkse gebruikers, dat betekent dat Google+ groter is dan Twitter in Nederland.
  4. LinkedIn met 3,8 miljoen registraties in Nederland waarvan 400.000 dagelijkse gebruikers.
  5. Twitter met 2,8 miljoen gebruikers waarvan 1 miljoen dagelijks. Dit is een behoorlijke achteruitgang. Twitter groeit alleen nog maar in de leeftijdscategorie 65 tot 79 jaar terwijl deze in alle andere leeftijdscategorien hard daalt.

Twitter is in het dagelijkse gebruik maar liefst 33% gedaald terwijl Facebook steeg met 8%, Google+ met 33% en LinkedIn met 33%.

Nieuwe (overige) platformen

De populariteit van visuele content neemt nog steeds toe. Dat zie je terug in het aantal gebruikers van dit type platforms. Als het zo doorgaat zal Instagram eind dit jaar zelfs Twitter hebben ingehaald. De populariteit van de overige platformen is als volgt:

  1. Instagram heeft 1,8 miljoen registraties en 722.000 dagelijkse gebruikers
  2. Pinterest heeft 1,6 miljoen registraties en 261.000 dagelijkse gebruikers. Dit platform is met name populair onder jongeren tot 40 jaar. Dit zijn met name vrouwen. Slechts 16% is man.
  3. Snapchat heeft 800.000 registraties en 320.000 dagelijkse gebruikers. Hier zie je de populariteit van de app onder met name jongeren goed terug. De gebruiksintensiteit is dus relatief hoog.
  4. Thumblr als blogplatform heeft 300.000 Nederlandse gebruikers waarvan 125.000 dagelijkse.
  5. Foursquare heeft eigenlijk helemaal afgedaan in Nederland, het was al niet groot maar heeft van de 100.000 gebruikers slechts 31.000 dagelijkse gebruikers over.
  6. WeChat heeft 100.000 registraties waarvan 28.000 dagelijks

Zorgen over gegevens

Verder vermeld het onderzoek dat mensen die gebruik maken van social media zich zorgen maken over

  • het verkoop van hun gegevens
  • zorgen over privacy.

Het gebruik van zowel het aantal platforms als de intensiteit van het gebruik neemt vrijwel alle leeftijden toe, met uitzondering van Twitter, terwijl men zich zorgen maakt over de verwerking van gegevens. Dit blijkt echter niet uit het gedrag van mensen. Kennelijk is het dan niet belangrijk genoeg? Ik ben benieuwd wat u als lezer hiervan vind, reageer hieronder!

Download hier het hele rapport

 

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>