Platform Social Business

Social Network Spotlight: Shots

Posted In Platforms & Software & Data, PSB, Social Media & Marketing - Door Antal de Waij op woensdag, januari 21st, 2015 With No Comments »
Share Button

screenshot-shots.com 2015-01-18 09-55-06Shots is een minimalistisch sociaal netwerk dat helemaal gewijd is aan selfies. Je kunt geen comments posten of op een andere manier reageren. De enige manier om met je vrienden te communiceren zijn selfies of een privé bericht te sturen naar vooraf goedgekeurde vrienden. Je kunt alleen maar via de App foto’s op Shots plaatsen, via de website kan dat niet. De App gebruikt alleen de voorzijde van je camera. Je kunt jezelf dus fotograferen en je selfie sturen naar bijvoorbeeld naar Justin Bieber, wantdie is een van Shots meest actieve gebruikers (en investeerder).

Celebrities

Naast Justin Bieber zijn ook bokskampioen Floyd Mayweather en acteur/rapper Omar Epps investeerders in Shots. Floyd Mayweather, Jr., is een Amerikaanse professionele bokser. Hij won 2 keer The Ring “Fighter of the Year” award in 1998 en 2007. Op dit moment is Floyd WBC World Welterweight Champion. Epps heeft in verschillende films gespeeld als Juice, Higher Learning, Love and Basketball, In Too Deep, en The Wood.

Gebruikers

Sociaal netwerk Shots is een heel bijzonder netwerk, ontwikkeld door John and Sam Shahidi. In april 2014 rapporteerde nieuwswebsite CNET ruim 1 mijoen gebruikers, waarvan 75% vrouwen onder de 24 jaar. Zou dat te maken kunnen hebben met Justin Bieber?

Twitterfenomeen

John Shahidi is een waar Twitterfenomeen. Shots heeft geen blog of PR bureau om zich aan de wereld bekend te maken. Shahidi tweet de updates over zijn bedrijf eenvoudigweg zelf en via het account van Shots op Twitter dat een immense hoeveelheid engagement heeft. Dat bespaart kosten. Bijna elke tweet die wordt uitgestuurd wordt bijna tweeduizend keer geretweet en gefavorite. Toen de Android versie werd uitgegeven was er slechts 1 tweet voor nodig met de hashtag #shotsForAndroid en het werd trending op Twitter. De app is inmiddels bijna 1 miljoen keer gedownload zonder marketingkosten.

Waarde en winst

Shots ontving een investering van ruim 2,7 miljoen dollar van haar aandeelhouders. In de huidig tijdgeest waarin sociale netwerken worden gewaardeerd op basis van hun actieve gebruikers is het netwerk veel geld waard zelf wanneer het nog geen geld verdient. Denk maar eens aan WhatsApp dat gekocht werd door Facebook. Nu is het wel vaker zo dat netwerken prioriteit leggen bij groei, maar wanneer ze ook nog winstcijfers kunnen laten zien zou dit netwerk wel eens heel snel groot kunnen worden. Het gerucht gaat dat Twitter het netwerk zou willen kopen.

Beschikbaarheid

De App is gereleased in november 2013 met alleen een App voor iOS en in juli 2014 kwam ook de Android versie beschikbaar.

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>