Platform Social Business

Sterke groei deelauto’s en autodelers in Nederland

Posted In Deeleconomie, PSB - Door Redactie op dinsdag, oktober 14th, 2014 With No Comments »
Share Button

20141009 AutodelenIn maart 2014 waren er 11.210 deelauto’s in Nederland. Ten opzichte van 2013 is dat een groei van 113 procent. SnappCar, de online community voor het huren of verhuren van particuliere auto’s, is het meest gegroeid en heeft het grootste aanbod: 64 procent van alle deelauto’s. GreenWheels, aanbieder van deelauto’s die 24 uur per dag beschikbaar zijn, is het bekendst. Hun deelauto’s worden ook het vaakst verhuurd. De derde aanbieder is MyWheels, die beide vormen van autodelen aanbiedt. Inmiddels zijn bijna overal in Nederland deelauto’s te vinden. Dit blijkt uit onderzoeken van CROW-KpVV (voorheen Kennisplatform Verkeer en Vervoer) en TNS-NIPO.

Het aanbod is het grootst in de grote steden. Ook de groei is daar het snelst. Hoe hoger de verstedelijking, hoe groter de positie van autodelen. Toch zet de ontwikkeling in de landelijke gemeenten ook door.

Komende jaren meer groei verwacht
Ruim 70 procent van de Nederlanders heeft wel eens van autodelen gehoord. Ook is het imago goed. Er zijn ruim 110.000 autodelers in Nederland. Daarmee is autodelen nog wel een nichemarkt. Eén op de vijf Nederlanders staat er echter voor open en ook het gebruik groeit. Naar verwachting zal de groei van autodelen de komende jaren doorzetten.

Meer aandacht overheid voor autodelen nodig
Als meer mensen auto’s gaan delen, dalen het gebruik en het bezit van auto’s. Dat is gunstig voor het milieu. En het is een uitkomst in steden, waar de parkeerdruk hoog is. Maar ook voor het platteland, waar veel huishoudens een tweede of derde auto bezitten. Daarom is het zinvol voor overheden om autodelen te stimuleren.

Vormen van autodelen
Bij klassiek autodelen staan auto’s op een vaste plek. Bij oneway carsharing kun je de deelauto ook voor enkele reizen gebruiken. Bij peer-2-peer carsharing bieden particulieren hun auto voor verhuur aan op een online marktplaats. En bij particulier autodelen delen buren of vrienden hun auto met elkaar.

Beschikbaarheid van deelauto’s
Volgens de Consumentenbond is autodelen een interessant concept. Voor consumenten is het prettig dat er diverse aanbieders zijn met hun eigen formule. Zo is er keus in kwaliteit en in prijs. Enkele jaren geleden vormde de beschikbaarheid van deelauto’s het grootste probleem. Door de snelle groei van het aanbod wordt die beschikbaarheid steeds beter. Vooral door peer-2-peer carsharing komt autodelen ook beschikbaar in kleine kernen, waar het onrendabel is om klassieke deelauto’s te exploiteren.
In 380 van de 408 gemeenten is een of meer deelauto’s te vinden. In bijna alle gemeenten in Nederland is er dus een of meer deelauto’s. De volgende mijlpaal is dat iedere kern of wijk een deelauto heeft.

Utrecht haalt Amsterdam in
Ieder jaar publiceert CROW-KpVV de top-10 van deelautogemeenten. Deze top-10 is gebaseerd op het aantal deelauto’s per 100.000 inwoners. Dit jaar moet Amsterdam zijn koppositie afstaan aan Utrecht. Amsterdam heeft altijd op de eerste plek gestaan. Nu staat Amsterdam alleen nog in absolute aantallen aan de top.

Bron

About Redactie

About -

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>