Platform Social Business

Ubergate – een overzicht

Posted In Platforms & Software & Data, PSB, Social Customer Service & CRM - Door Antal de Waij op maandag, november 24th, 2014 With No Comments »
Share Button

delete_uberUbergate, of hoe je een mooi merk mooi om zeep kunt helpen. Veelgebruikte hashtags op Twitter zijn #ubergate en #deleteuber. Hiermee laten twitteraars weten geen gebruik meer te willen maken van Uber. Reden is een gewraakte uitspraak van een executive van Uber die verklaarde geld te willen reserveren om daarmee onwillige en negatieve journalisten mee te laten onderzoeken. Met de gevonden smerigheid kan vervolgens het journaille in toom worden gehouden. Dat zal ze leren!

Au, dat was tegen het zere been van iedereen die vrije nieuwsgaring hoog in het vaandel heeft staan; zeker waar het vervelend nieuws over anderen betreft. Het regende dan ook klachten over Uber van mensen die meedeelden niet meer van Uber gebruik te willen maken.

Na een paar dagen stevig doorhagelen, kon een reactie van Uber niet meer uitblijven. CEO Travis Kalanick wijdde in ruim een half uur 14 tweets aan…. ja, aan wat eigenlijk? Een soort halfslachtige schuldbekentenis die geen echte schuldbekentenis is maar een signaal om wat ze nu eigenlijk al goed doen nog beter te gaan doen…. of zoiets.

Wat het kritische deel van het publiek had verwacht, ontslag van een topman, gebeurde niet. In het land waar een ontslag sneller valt dan een hamburger bleek het ontslag uit. Ook het feit dat Travis zelf aanwezig was toen de uitspraak werd gedaan, maar op op dat moment niet reageerde, deed afbreuk aan de geloofwaardigheid van zijn onhandige excuus. En dus ettert de wond door. Alternatieven zoals Lyft schijnen dankbaar te profiteren.

Uber had direct hard moeten reageren en de betreffende directeur moeten ontslaan. Dan hadden ze nu niet in de narigheid gezeten.

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>