Platform Social Business

UberPOP gebruikers zeer tevreden

Posted In Deeleconomie, PSB - Door Antal de Waij op woensdag, oktober 1st, 2014 With No Comments »
Share Button

accenture2Het blog van taxidienst Uber meldt een door Accenture uitgevoerd onderzoek naar uberPOP gebruikers. Deze zomer lanceerde de taxidienst een pilot in Amsterdam. Om een objectief beeld te krijgen van hoe de deelnemers van de pilot uberPOP hebben ervaren heeft consultingbedrijf Accenture een evaluatie uitgevoerd op basis van gegevens van 1000 willekeurige ritten gedurende de pilot en enquêtes onder uberPOP gebruikers en bestuurders.

 

Het hele rapport is hier te downloaden. Lees verder voor de samenvatting.

 

Belangrijkste conclusies Accenture

  • Meer dan 80% van de gebruikers geeft aan tevreden tot zeer tevreden te zijn over de kosten, reistijd, gemak en veiligheid van uberPOP;
  • UberPOP krijgt een uitzonderlijk hoge Net Promotor Score (NPS) van 61 punten. Ter referentie, goed presterende bedrijven behalen een NPS tussen de 20 en 40 punten;
  • UberPOP vervangt met name het lokale openbaar vervoer en de conventionele taxi, en vormt een aanvulling op het nationale openbaar vervoer;
  • Overgrote deel van uberPOP gebruikers én bestuurders zijn mannen tussen de 20 en 40 jaar oud;
  • UberPOP gebruikers hechten vooral belang aan betrouwbaarheid, reistijd, kosten en gemak;
  • Bestuurders zijn hoogopgeleid en zien uberPOP als bijverdienste naast andere werkzaamheden
  • Gebruikers nemen vooral uberPOP ritten voor privédoeleinden;
  • Gemiddelde autobezetting is met 1,9 personen (bestuurder niet meegerekend) hoger dan landelijke gemiddelde van 1,4;
  • Als uberPOP 24 uur per dag, 7 per week beschikbaar is, gaat 42% van de gebruikers uberPOP en de eigen auto naast elkaar gebruiken en 5% geeft aan alleen nog maar uberPOP te gebruiken in plaats van de eigen auto;
  • 84% van de gebruikers en 92% van de bestuurders ervaren uberPOP als veilig tot zeer veilig;
  • 87% van de gebruikers en 97% van de bestuurders beschouwen het Uber beoordelingsysteem als een goede manier om de kwaliteit te beschermen zonder tussenkomst van de overheid;
  • Merendeel van de bestuurders is neutraal tot positief over de verdiensten;

Accenture concludeert dat de deeleconomie zich heeft gevestigd op Nederlandse bodem. We kunnen er niet meer omheen dat een nieuw tijdperk is aangebroken, ook op het gebied van vervoer. De vraag naar uberPOP bleek dan ook hoog. Door de populariteit van de dienst heeft Uber het aantal bestuurders gedurende de pilot zelfs op moeten schalen. Uber heeft aangekondigd door te gaan met de pilot.

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>