Platform Social Business

Verbond van verzekeraars formuleert beleid over deeleconomie

Posted In Deeleconomie, Platforms & Software & Data, PSB - Door Antal de Waij op donderdag, december 18th, 2014 With No Comments »
Share Button

Schermafbeelding 2014-12-18 om 11.22.31In een beleidsstuk schetst de branchevereniging van Nederlandse verzekeraars het hiaat dat is ontstaan tussen verzekeringsproducten en deeleconomie-initiatieven. Het een sluit niet aan op het ander.

Allereerst stelt het verbond dat:

  1. de deeleconomie niet alleen groeit, maar ook steeds verder vertakt en ‘here to stay’ is.
  2. het traditionele verzekeringsproduct van nature niet past bij de deeleconomie omdat het verzekeringsproduct uitgaat van bezit en de deeleconomie op gebruik is gebaseerd; twee verschillende begrippen.
  3. het ontbreken van passende verzekeringen de opmars van de deeleconomie beperkt. Het is een maatschappelijke taak van verzekeraars haar verantwoordelijkheid te nemen.

Het verbond roept haar leden dus op om aan productvernieuwing te doen. De deeleconomie vraagt om een passend verzekeringsproduct en de branche moet deze producten gaan ontwikkelen. Op zich opmerkelijk dat een branchevereniging haar leden tot innovatie moet aanzetten. Meestal pakt het bedrijfsleven nieuwe kansen zelf wel op.

Voorbeeld uit het artikel: “Zo bezien heeft Airbnb alleen maar voordelen. Totdat je tijdens je wereldreis een telefoontje krijgt uit Nederland. Een van de huurders is van de trap gevallen doordat de bekleding loszat. Hij houdt er ernstige rugklachten aan over en moet maanden revalideren. De huurder stelt je aansprakelijk voor de kosten en inkomsten die hij misloopt, omdat hij niet kan werken. Als dan ook nog blijkt dat je aansprakelijkheidsverzekering de schade niet dekt, verandert je droomreis in een nachtmerrie.

In het artikel worden goede voorbeelden gegeven voor platformen als Uber, Airbnb en SnappCar.

Het artikel sluit af met het gegeven dat ook verzekeringen zelf niet veilig zijn voor de deeleconomie. Het Duitse Friendsurance wordt aangehaald, een verzekeringsproduct dat gebaseerd is op het voor elkaar borg staan omdat je elkaar kent.

De boodschap is duidelijk: innovate or die!

Het hele artikel lees je hier: Deeleconomie (position paper).

Illustratie Maarten Pathuis is overgenomen uit het artikel “Achtergrond_deeleconomie“, dat wordt geplaatst in het magazine van het verbond.

Antal de Waij About Antal de Waij
Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

About - Antal de Waij is 30 jaar B.G. geboren (before google) en is opgerichter van social business bureau, Engagement Media. Hij is werkzaam als adviseur, consultant en docent op het gebied van social media strategie, social business, contentmarketing en ommunitymanagement. Tevens is hij medeoprichter van deeleconomie initiatief OpusFlex.com en publiceert hij regelmatig op diverse blogs.

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>