Platform Social Business

Zakelijk autodelen is een hype….of toch niet?

Posted In Deeleconomie, PSB - Door Redactie op donderdag, september 4th, 2014 With No Comments »
Share Button

AutodelenDe Vereniging Auto Van De Zaak (de VAVDZ) behartigt, naar eigen zeggen, de belangen van ca. 1 miljoen Nederlanders die in een auto van de zaak rijden. Deze vereniging heeft een onderzoek gedaan onder een deel van haar ca. 20.000 leden. Dat doen ze elk jaar en dit jaar bleek uit het onderzoek dat het aantal leden dat zijn of haar leaseauto wil delen, gedaald is van 31 naar 21%. Martin Huisman, voorzitter van de vereniging concludeert soepeltjes dat dit soort hypes ‘het niet gaan worden’.

150.000 zakelijke deelauto’s

Als rechtgeaard marketeer houd ik er niet van om onderzoeken af te kraken. We kennen allemaal wel de argumenten waarom onderzoeken niet zouden kloppen: verkeerde of suggestieve vraagstellingen, de steekproef is te klein of nog erger: “mijn vrouw vindt dat dit nieuwe product wel kans heeft, dus we gaan introduceren….”. Ik heb die argumenten vaak gehoord als de uitkomst niet helemaal overeenkwam met de gedachten van collega’s. Daarom ga ik er gemakshalve van uit dat de resultaten uit het onderzoek van Vereniging Auto Van De Zaak kloppen. Maar ik zet er wel wat kanttekeningen bij. Volgens de Vereniging van Nederlandse autoleasemaatschappijen reden er in 2013 zo’n 717.000 leaseauto’s rond in Nederland. Een simpel rekensommetje leert mij dus dat er een deelpotentieel is van 150.000 leaseauto’s. Ik vind dat een indrukwekkend aantal. Zeker als je bedenkt dat de deeleconomie nog maar aan het begin staat. En dan hebben we het nog niet over hoe hoog dat aantal wordt als de berijder van de leaseauto een vergoeding krijgt voor het delen van de auto. Volgens hetzelfde onderzoek van VAVDZ trek je dan alsnog een behoorlijk percentage van hun leden over de streep.

Wat vindt de werkgever er eigenlijk van?
Waar ik benieuwd naar ben is hoe werkgevers tegenover het delen van de leaseauto staan. Afgezien van de bijdrage van de berijder, is het de werkgever die het leeuwendeel van de kosten betaalt. En wie betaalt, bepaalt. Ik vermoed, maar dan is de steekproef ook echt één, dat er dan wel eens een ander plaatje naar voren zou kunnen komen. En als de werkgever eist dat de leaseauto gedeeld wordt, heeft de berijder weinig keuze.

Hype
Iedereen heeft het recht om bepaalde ontwikkelingen een hype te noemen. Er zijn tenslotte ook nog steeds mensen die het internet een hype noemen en dat mag natuurlijk. Maar als ik meneer Huisman van Vereniging Auto Van De Zaak was, zou ik toch eens gaan nadenken en me wat constructiever opstellen door bijvoorbeeld eens na te denken onder welke voorwaarden het delen van de leaseauto dan wèl acceptabel is. Volgens mij help je je leden ook door ze klaar te stomen voor de toekomst in plaats van krampachtig vast te houden aan het verleden.

Bron

About Redactie

About -

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>