Platform Social Business

Zes geheimen van start-ups

Posted In PSB, Social Enterprise & Collaboration - Door Redactie op donderdag, oktober 16th, 2014 With No Comments »
Share Button

20141009 6 geheimen 3Start-ups als Airbnb, Uber en Tesla groeien exponentieel. Waar vroeger tien jaar over een omzet van 1 miljard euro werd gedaan, bereiken sommige start-ups dit nu al binnen het jaar. Wat is hun succesformule?

Wat zijn de geheimen achter het succes?
Yuri van Geest is mede-auteur van het boek Exponential Organizations, dat op 15 oktober wereldwijd uitkomt. Hij onderzocht ruim 100 start-ups en interviewde tientallen CEO’s van de snelstgroeiende bedrijven van het moment.
‘Dit zijn bedrijven die op allerlei criteria minstens 10 keer beter presteren dan hun directe concurrenten: 10 keer snellere omzetgroei, 10 keer snellere productontwikkeling, of 10 keer meer winst per werknemer,’ zegt hij. ‘Dat noemen wij exponentiële organisaties, omdat ze exponentieel groeien. Ze verschillen onderling sterk, maar er zijn wel gedeelde kenmerken waar andere ondernemingen veel van kunnen leren.’
Maar wat zijn die gedeelde kenmerken?

  1. Formuleer een hoger doel
    ‘Het begint allemaal met wat wij een Massive Transformative Purpose (MTP) noemen: een hoger doel om iets radicaal te veranderen, de wereld te verbeteren. Voor AirBnb en Uber is dat: de beschikbare capaciteit van respectievelijk kamers en auto’s beter inzetten, duurzaamheid dus. Het zeer snelgroeiende uitvindersplatform Quirky heeft als MTP: ‘uitvindingen toegankelijk maken’.  Ze mikken vanaf het begin af aan hoog, heel hoog. Logisch: wie laag mikt, zal ook niet zoveel voor elkaar krijgen. Zo’n doel zorgt ervoor dat je mensen zowel binnen als buiten je organisatie enthousiast krijgt voor wat je aan het doen bent. Een positieve bijdrage aan een verandering in de wereld motiveert mensen meer dan: “we willen een hogere winst halen”.
    ‘Als je dan kijkt naar Nederlandse bedrijven: wat zijn hier nou de spannende, ambitieuze, radicaal vernieuwende missies? Dat moet echt veel beter. Niet dat het makkelijk is: een doel moet authentiek zijn, moet bij een bedrijf passen en het moet niet teveel kopiëren wat er al is. Als jij net als Coca Cola óók de wereld wilt verfrissen, zal het niet werken.’
  2. Maak personeel on-demand
    De snelstgroeiende bedrijven hebben veel flexibel personeel. Ze hebben een kleine kern van vaste medewerkers, met een grote laag van ‘on-demand’ freelancers daaromheen. Daardoor zijn zij veel flexibeler, kunnen ze sneller schakelen in een snel veranderende markt. Door internet kunnen bedrijven veel makkelijker tijdelijke krachten vinden en aantrekken dan tien jaar geleden. Er zijn nu ongeveer 2,5 miljard mensen online; over zeven jaar zullen dat er rond de 5,5 miljard zijn. Het aanbod neemt enorm toe.
  3. Benut gemeenschap en crowd
    Succesvolle bedrijven slagen erin om rondom hun producten enthousiaste gemeenschappen te bouwen. Ze krijgen de omgeving zelfs zover dat zij nieuwe producten gaan ontwikkelen, marketing gaan doen, financiering op zich nemen. Voor elk bedrijf geldt nou eenmaal dat de beste mensen altijd búiten je organisatie zitten. Via competities, crowdfunding, prijsvragen en beloningsmechanismes kun je gebruik maken van al dat externe talent. Dat zie je ook bij Airbnb en Uber: de marketing gebeurt daar door de gebruikers zelf. Je moet wel een goed MTP hebben om mensen enthousiast te krijgen over het product.
  4. Gebruik algoritmes
    Google is het bekendste voorbeeld van een bedrijf dat op algoritmes is gebouwd. Maar álle exponentiële bedrijven gebruiken algoritmes om hun processen beter te maken. Algoritmes kunnen patronen herkennen, veel sneller, beter en nauwkeuriger dan mensen. Amazons aanbevelingen worden gedaan op basis van een algoritme, Netflix toont automatisch relevante films aan gebruikers.
  5. Benut andermans bezittingen
    Airbnb bezit zelf geen enkele kamer. Uber gebruikt auto’s van anderen die toch al op straat rondreden. WhatsApp maakt gebruik van smartphones die gebruikers al hadden. Zij benutten bezittingen van klanten en partners. Dat zorgt ervoor dat ze amper risico lopen, weinig geld nodig hebben, en daardoor heel snel kunnen groeien.
    Vroeger waren veel hulpbronnen schaars, nu zijn ze er steeds vaker in overvloed. Dan wordt toegang belangrijker dan eigendom. Als een bedrijf een connectie maakt met wat er al is, kan dat veel vernieuwing opleveren zonder hoge kosten. Je hoeft niet alles zelf op te bouwen. Ook hier geldt: buiten je bedrijf gebeurt meer gaafs dan er binnen.
  6. Creëer betrokkenheid
    Bedrijven als Google, Airbnb en Uber creëren via digitale mechanismes betrokkenheid bij hun producten. Denk aan beoordelingssystemen waardoor online-reputaties belangrijk worden. Dat zie je duidelijk bij Airbnb en Uber, waar gebruikers actief anderen beoordelen. Als je dit soort mechanismes goed toepast, zorgen ze voor directe feedback, transparantie en stimuleren ze positief gedrag. Vroeger had je ook al spaarpunten, Airmiles en zo om mensen te betrekken bij producten. Maar via de nieuwe digitale, sociale systemen gaat dat beter.

Yuri van Geest: ‘Het interessante aan al deze factoren is dat exponentiële organisaties zowel menselijker als technologischer zijn dan hun minder presterende concurrenten. Dat zie je ook in hun interne processen: die zijn sterk geautomatiseerd, ze houden heel veel digitale gegevens over hun prestaties bij om zaken goed te kunnen meten. Maar ze geven tegelijkertijd radicaal meer autonomie aan hun medewerkers, creëren ruimte voor experimenten, gebruiken sociale technologieën om meer onderling contact te stimuleren. Het zijn bedrijven die er met technologie voor zorgen dat het veel leuker voor iedereen is om met ze te maken te hebben, en dat hun medewerkers veel gemotiveerder zijn.

‘Het is makkelijker voor een startup om al deze elementen door te voeren dan voor een bestaande onderneming. Nieuwe bedrijven hebben immers niet de erfenis van oude bedrijfssystemen en -culturen die hierbij in de weg kunnen zitten. Maar ook bestaande spelers kunnen een exponentiële organisatie worden: kijk naar Coca Cola. Maar je redt het alleen als je radicaal verandert. Met kleine stapjes kom je er niet.’

Yuri van Geest spreekt op het Elsevier-evenement ‘Nieuwe spelregels voor uw bedrijf’ op 4 december in Muiden.

Bron

About Redactie

About -

Plaats een reactie

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>